من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

چه رزومه ای برای کارفرما جذاب است؟

نوشتن رزومه
چطور رزومه خوب بنویسیم

چطور رزومه بنویسیم؟

اولین موضوعی که در نگارش رزومه باید در نظر بیاورید آن است که برای چه هدفی رزومه تهیه می‌کنید. رزومه باید متناسب با شغلی که می‌خواهید تهیه شود. رزومه‌ی درست به‌سرعت شما را به مصاحبه‌ی کاری می‌رساند. رزومه‌ی خوب باید مختصر و مفید باشد. یعنی مسئول استخدام بتواند آن را به سرعت مرور کند و در این حین چیزی هم از قلم نیفتد.

در این مطلب از بلاگ همراهتم با تعریف و شیوه‌ی نگارش رزومه آشنا خواهید شد.

رزومه چیست؟

واژه‌ی رزومه از فرانسه می‌آید و به‌معنای جمع‌بندی است. رزومه گزارشی مختصر از تحصیلات، صلاحیت‌ها و مهارت‌ها و مشاغل پیشین شماست. این متن شیوه‌ی معرفی شما به دنیای کار است و گونه‌ای بازاریابی شخصی است و از این رو باید بهترین جلوه را از شما نمایش دهد.

هنگام نگارش رزومه باید چه اطلاعاتی را در آن گنجاند؟

اطلاعات در رزومه

قالب رزومه متغیر است و سبک‌های گوناگونی برای تهیه‌ی آن دیده می‌شود. به هر حال در این بین عناصری وجود دارد که مورد نظر اغلب کارفرمایان قرار می‌گیرد:

نام و نام خانوادگی، عنوان شغلی و جزئیات تماس

باید در بالای رزومه این اطلاعات را بیاورید. نیازی به نوشتن نکات اضافه نیست.

اطلاعات جزئیات تماس

امروزه در بیشتر موارد آدرس ایمیل و شماره‌ یا شماره‌های تلفن تماس و آدرس کشور و شهر کفایت می‌کند. همچنین می‌توانید آدرس پروفایل حرفه‌ای مثلا لینکدین (LinkedIn) را هم در این اطلاعات بگنجانید.

بیانیه‌ی شخصی

با توجه به این که در متن رزومه‌ی شما این بخش نخستین مطلبی است که به چشم می‌آید باید آن را طوری تنظیم کنید که شما را شاخص کند و بین شما و دیگران تمایز بگذارد. این بخش قابلیت‌هایی که می‌توانید از خود نشان دهید و شرایط و اهداف مطلوب‌تان را تشریح می‌کند. در پاراگرافی کوتاه و مفید و فشرده هدف را بر آن بگذارید تا کارفرما را توجیه کنید این شغل دقیقاً مختص به شماست.

بیشتر بخوانید:   از باج گیری عاطفی چه می دانید؟

تجربیات کاری

تجربیات-کاری

باید در این بخش همه‌ی سوابق کاری را که مرتبط با شغل مورد نظرتان است، بیاورید. آنها را به ترتیب از آخرین شغل به قبل بنویسید. عنوان شغلی، نام سازمان، مدت استخدام و مسئولیت‌ها و وظایف اساسی‌تان را در این بخش بگنجانید.

دستاوردها

در این جا موقعیت آن را دارید که تجربیات گذشته‌‌تان را، که مهارت‌های لازم برای این شغل را به شما داده است، به نمایش بگذارید. مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط با شغل مورد نظر را بنویسید (و با آوردن مثال آنها را معتبر کنید) و به وضوح بگویید که این مهارت‌ها را برای اجرای شغل آتی چطور به کار خواهید بست.

تحصیلات

تحصیلات

تجربیات تحصیلی و دستاوردهایتان باید در این بخش فهرست شود، در این بخش تاریخ هر یک از این مدارج تحصیلی و نوع و مقطع تحصیلی یا تاییدیه‌ی صلاحیت را ذکر کنید. البته بخش‌های مربوط به تحصیل که باید در رزومه‌تان بیاورید به شرایط شخص شما بستگی خواهد داشت. مثلا اگر دستاوردهای تحصیلی شما بیش از حد مورد نیاز برای شغل مورد نظر باشد، شاید بد نباشد که آن را بزرگ‌نمایی کنید.

سرگرمی‌ها و علایق

همیشه باید سرگرمی‌ها و علایق خود را در رزومه بیاورید، ولی دقت کنید که مواردی را عنوان کنید که به مهارت‌های کاری شما کمک می‌کند یا شما را از دیگران متمایز می‌سازد. این کار فرصتی را برای گپ و گفت دوستانه در طول مصاحبه نیز فراهم می‌کند. چیزهایی مثل وقت‌گذرانی با دوستان را که صرفا برای پر کردن این بخش باشد، ننویسید. اگر نکته‌ای را می‌آورید که ارزشی بر توانمندی‌های شما اضافه نمی‌کند، حذفش کنید.

بیشتر بخوانید:   آگاهی عاطفی چیست؟

علاوه بر این‌ها اطلاعات اضافه و تکمیلی از جمله دلیل تغییر شغل یا علت فاصله‌ی میان تاریخچه‌ی کاری نیز باید به متن اضافه شود.

چه کلماتی را باید در رزومه استفاده کرد؟

کلمات در رزومه

ممکن است انتخاب واژگان مناسب برای متن رزومه دشوار باشد، مخصوصا وقتی سعی دارید مهارت‌ها و تجربیات متعددی را در متنی کوتاه ذکر کنید.

ممکن است کلمات کلیدی زیر برای متن رزومه به کارتان بیاید:

  • دقیق
  • انطباق‌پذیر
  • با اعتماد به نفس یا مطمئن
  • سخت‌کوش
  • نوآور یا مبتکر
  • فعال
  • قابل اعتماد
  • مسئولیت‌پذیر

باید علاوه بر استفاده از واژه‌های به‌جا این صفت‌ها را با توصیفات متناسب معتبر کنید. در این صورت علاوه بر آن که مهارت‌های مشخص‌تان شما را متفاوت از دیگران خواهد کرد، بسیار بهتر و موثرتر لیاقت‌تان را برای کسب این شغل نشان خواهید داد.

به هر حال همه می‌توانند بگویند که سخت‌کوشند، ولی همه نمی‌توانند این گفته را اثبات کنند.

چه نکاتی را نباید گفت؟

واژه‌ها و جملات مشخصی است که نباید در رزومه ظاهر شود و اغلب از جملات تکراری و کلیشه‌ای تشکیل می‌شود.

استفاده از آنها علاوه بر آن که احتمالا کمی مسئول استخدام را آزار خواهد داد، خطر آن را دارد که شما را در میان انبوه افراد عادی از چشم پنهان کند.

هر چند هر کدام از مسئولان استخدام خلق‌وخوی خاص خود را دارند، ولی ممکن است مثال‌های زیر برای بدترین واژه‌ها و عبارت‌های رزومه به کارتان بیاید:

  • مهارت‌های ارتباطی فوق‌العاده
  • بسیار هدف‌مند
  • ـباانگیزه
  • ـتوانایی اجرای چند کار همزمان
  • انعطاف‌پذیر
  • مستقل
  • جزئی‌نگر

البته مسلما اگر موارد بالا در مهارت‌های مورد نیاز شغل مورد نظر ذکر شده باشد مشمول استثنا خواهد بود، ولی به یاد داشته باشید که برای اثبات واقعی بودن این ویژگی‌ها از مثال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:   چگونه درس بخوانم؟ ۱۵ تکنیک مطالعه و یادگیری

چطور رزومه را ارائه کنیم؟

ارائه رزومه

نخستین چیزی که کارفرما هنگام استخدام مشاهده می‌کند رزومه است و ظاهر آن در نگاه اولیه احتمالا دلیل تصمیم‌گیری برای مطالعه‌ی آن خواهد بود. به احتمال فراوان رزومه‌ی نامنظم و درهم اصلا خوانده نخواهد شد، حتی اگر مهارت‌های شما دقیقا متناسب شغل مورد نظر باشد.

برای آن که مطمئن شوید که خود و مهارت‌هایتان را به بهترین نحو ممکن به تصویر می‌کشید، باید همیشه:

  • مختصر و مفید بنویسید، معمولاً دو صفحه‌ی کاغذ A4 کفایت می‌کند
  • از فونت حرفه‌ای و واضح در رزومه استفاده کنید که مطالعه‌ی آن راحت باشد.
  • ترتیبی منظم و منطقی با فواصل درست میان خطوط و سرفصل‌ها برای متن در نظر بگیرید.
  • سراسر متن را ویرایش کنید و غلط املایی یا دستور زبانی در متن جا نگذارید.

در آخر

وقتی رزومه را تدارک دیدید، فکر نکنید کار تمام شده است.

هر شغلی با دیگری تفاوت دارد و رزومه باید متناسب با آن شغل طرح‌ریزی شود. هر بار رزومه را متناسب با شغل مورد نظر ویرایش کنید و مطمئن شوید که مواردی را که با گذر زمان باید تغییر کند، تغییر داده‌اید.