فرآیند روان‌درمانی چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند روان‌درمانی چقدر طول می‌کشد؟

چه مدت طولانی باشد که تحت فرآیند روان‌درمانی هستید یا تازه آن را آغاز کرده باشید، ممکن است از خود بپرسید که چه مدت لازم است آن را ادامه دهید. شاید ندانید چه زمانی برای توقف پروسه تراپی مناسب است یا این‌که چرا دوره درمان‌تان به پایان نمی‌رسد؟

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به این دست پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

مدت زمان فرآیند روان‌درمانی

پاسخ به این سوال که طول درمان روان چقدر است بسیار پیچیده و فرد به فرد متفاوت است. این زمان به عواملی مانند نوع تراپی که در حال انجام است، شرایط سلامت روانی و همچنین ترجیحات شخصی بستگی دارد. به بیان دیگر، طول درمان به میزان مشخص قابل اندازه‌گیری نیست و به شخص وابسته است.

در ادامه، آنچه لازم است در مورد طول مدت قرارگیری تحت درمان و چگونگی تعیین آن بدانید، توضیح می‌دهیم.

انواع روان‌درمانی و مدت آن

انواع-روان‌درمانی-و-مدت-آن-min

مدتی که طول می‌کشد تا تحت فرآیند روان‌درمانی قرار داشته باشید، به نوع درمان بستگی دارد. سبک‌های درمانی متفاوت، شامل فلسفه، اصول، ساختار و هدف‌های متفاوتی هستند.

بعضی از انواع درمان بر ساختارهای کوتاه‌مدت مبتنی هستند، بنابراین انتظار می‌رود زودتر انجام شود، اما برخی دیگر طبق جدول زمانی طولانی‌تری گسترده هستند.

درمان‌های روانی کوتاه مدت

انواع مختلفی از درمان، کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  • رفتاردرمانی شناختی 

نوعی درمان که به شناسایی افکار می‌پردازد و شما را در مورد شیوه‌ی تاثیرگذاری افکار روی احساسات و عملکرد آگاه‌تر می‌کند. برای درمان انواع بیماری‌های روانی مانند اضطراب، اختلال وسواس فکری‌ـ‌اجباری و اختلالات خوردن به کار می‌رود. بیشتر اوقات، این درمان حدود 12-20 جلسه به طول می‌انجامد.

  • مواجهه‌درمانی

مواجهه‌درمانی نوعی تراپی برای درمان PTSD و فوبیا از طریق قرار گرفتن ملایم در معرض محرک و در محیطی امن و کنترل‌شده است. این نوع درمان 3 ماه یا بیشتر که حدودا 8 تا 15 جلسه است طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:   زوج‌درمانی به روش ایماگو

درمان‌های روانی بلندمدت

سایر انواع فرآیند روان‌درمانی در دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند که مدت آن تا حد زیادی با همکاری درمان‌گر و بیمار مشخص می‌شود. این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

  • روانکاوی یا روان‌پویایی

در این نوع درمان که بسیاری از مردم آن را با عنوان درمان کلاسیک بر اساس اصول فروید می‌دانند، اصول روانکاوی تکامل‌یافته و مدرن‌تر دیده می‌شود. این رویکرد طولانی‌مدت‌تر در نظر گرفته می‌شود و افراد در آن عمیقا در گذشته و ناخودآگاه خود غوطه‌ور می‌شوند. در این جلسات تراپی به درک مسائل ریشه‌ای و تاثیرگذار  بر سلامت روان پرداخته می‌شود. این نوع تراپی گاهی چند سال طول می‌کشد، اگرچه درمان‌های روان‌پویشی کوتاه‌مدت‌تر هم وجود دارد و ممکن است بین 12 تا 24 جلسه تمام شود.

شرایط سلامت روان و مدت‌زمان روان‌درمانی به هم مرتبط است

شرایط-سلامت-روان-و-مدت‌زمان-روان‌درمانی-به-هم-مرتبط-است-min

زمانی که تحت درمان قرار دارید، به نوع بیماری ذهن و روان که در پی درمان آن هستید بستگی دارد. اگر دچار دوره‌های حاد سلامت روان  بدون سابقه‌ی مشکلات حاد مادام‌العمر باشید، طی دوره درمان کوتاه‌تر است و عملکرد بهتری حاصل می‌شود. هنگامی که مشکل تحت کنترل باشد، می‌توان با نظر روان‌درمانگر درمان را متوقف کرد.

مواردی که در مدت کوتاه‌تر به درمان پاسخ می‌دهد

  • اختلالات خوردن
  • رویدادهای آسیب‌زای خاص
  • مقابله با عواقب طلاق
  • مقابله با اضطراب ناشی از کار و تحصیل
  • مواجهه با فقدان
  • مقابله با تغییرات زندگی؛ برای مثال زمانی‌که والدین طلاق می‌گیرند یا فرزندان مهاجرت می‌کنند

اگر مدت طولانی درگیر فرآیند روان‌درمانی بوده‌اید

اگر-مدت-طولانی-درگیر-فرآیند-روان‌درمانی-بوده‌اید-min

اگر مدت طولانی دچار بیماری روانی بوده‌اید، شاید به درمان طولانی‌مدت‌تری نیاز داشته باشید. برای مثال، اگر اضطراب یا افسردگی برای زمان طولانی بخشی از زندگی شما بوده است، امکان دارد لازم باشد چندین ماه یا بیشتر تحت درمان قرار بگیرید تا علائم‌تان تحت کنترل درآید.

بیشتر بخوانید:   ارزش دوستان در چیست؟

بعضی از افراد برای حفظ تعادل در زندگی و مسلط شدن بر علائم خود، باید بیشتر عمر یا حتی تمام عمر خود تحت درمان باشند. مطالعات نشان می‌دهد این امر در مورد افرادی که با شرایط مزمن سلامتی روان یا شرایط پیچیده زندگی می‌کنند صادق است. برای مثال عواملی نظیر:

  • اختلال دوقطبی
  • اسکیزوفرنی
  • اختلالات شخصیتی
  • شرایط روانی که بیش از یک سال طول کشیده و درمان نشده است

شاید لازم است سال‌ها تحت درمان قرار داشته باشید

اگر در موقعیتی قرار دارید که درمان برای شما کارساز است، شاید نخواهید درمان را به این زودی‌ها پایان دهید! بسیاری از افراد سال‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند و حتی می‌توان گفت چنین تصمیمی برای افرادی که بیماری روانی پیچیده و پایدار دارند، ضروری است. اما لازم است بدانید ادامه دادن بی‌رویه هم همیشه خوب نیست.

مشورت با درمانگرتان می‌تواند در انتخاب زمان متوقف کردن یا ادامه دادن مفید باشد، تا درباره اهداف ادامه‌ی درمان طولانی‌مدت منطقی بودن یا نبودن ادامه راه درست تصمیم بگیرید.

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید زمان فرآیند روان‌درمانی طولانی یا کوتاه است، یا از نظر تعداد جلسات و فاصله‌ی بین آن‌ها در ذهن خود پرسش‌هایی دارید، بهترین روش این است که با مشاور یا روان‌درمانگر خود در این باره مشورت کنید تا او با توجه به شرایط و مشکل شما بهترین تصمیم را برای ادامه‌ی روند بگیرد.