من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نوآوری با خلاقیت چه تفاوتی دارد؟

تفاوت نوآوری و خلاقیت
نوآوری با خلاقیت چه تفاوتی دارد

افراد زیادی هستند که دو واژه‌ی خلاقیت و نوآوری را مترادف و هم‌معنی با یکدیگر در نظر می‌گیرند. اما باید بدانید که اگرچه معنای این دو واژه کمی به هم شبیه است؛ هر کدام از آنها مفهومی کاملا متفاوت نسبت به دیگری دارد. تفاوت مفهومی این دو کلمه به‌قدری زیاد است که نباید به اشتباه به‌جای یکدیگر به کار برده شوند. به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب از سایت همراهتم، از تفاوت نوآوری با خلاقیت می‌گوییم.

تفاوت نوآوری و خلاقیت

اگر بخواهیم نوآوری و خلاقیت را با یکدیگر مقایسه کنیم، لازم است در ابتدا آنها را بشناسیم. درست است که این دو واژه از نظر مفهومی بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما با شناخت معنای آنها می‌توانیم تفاوت‌هایشان را بهتر درک کنیم. درک و فهم تفاوت نوآوری و خلاقیت تنها در صورتی امکان‌پذیر است که آشنایی کاملی نسبت به این دو موضوع داشته باشیم.

خلاقیت چیست؟

خلاقیت

همان‌طور که از ریشه‌ی این کلمه پیداست، خلاقیت از خلق و آفرینش می‌آید. خلاقیت می‌تواند راهکاری برای حل یک مشکل باشد. هر کسی می‌تواند در هر زمینه‌ای خلاق باشد. به‌عنوان مثال، خلاقیت می‌تواند در بازاریابی نمود پیدا کند یا در زمین فوتبال و تاکتیک‌های بین بازیکنان خودش را نشان دهد.

چرا خلاقیت مهم است؟

خلاقیت می‌تواند به شرکت‌ها در مدیریت وظایف، بهبود عملکرد کارکنان و ایجاد محصولات باکیفیت کمک کند. همچنین وجود خلاقیت در هر شرکتی برای ایجاد و خلق یک تصویر دوست‌داشتنی و آرمانی حیاتی‌‌ست. با توجه به رویکرد‌های جدید مصرف‌کنندگان، این کسب و کارها هستند که باید بتوانند خدمات یا محصولات‌شان را به گونه‌ای به تصویر بکشند که از دید مشتریان جذاب به نظر برسند.

همان‌طور که فناوری‌های جدید همچنان در حال توسعه و پیشرفت‌اند، شرکت‌ها نیز باید انعطاف‌پذیر و به‌روز باشند. خلاقیت داشتن به آنها این امکان را می‌دهد تا به راحتی راه‌های جدید را شناسایی کنند و از طریق آنها بتوانند از فناوری‌های مختلفی در مسیر رشد و پیشرفت کسب و ‌کارشان استفاده کنند. به این ترتیب، با چاشنی خلاقیت و استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سایر شکل‌های بازاریابی تعاملی، می‌توان هر کسب و کاری را به قله‌ی موفقیت رساند.

بیشتر بخوانید:   اصالت واقعی چه خصوصیتی است؟

فراهم کردن امکانات لازم برای رشد خلاقیت کارمندان، آنها را ترغیب می‌کند تا ایده‌های جالب‌تری ارائه دهند و همچنین خروجی کاری‌شان را بهتر کنند. بسیاری از شرکت‌های پیشروی جهان برای کارمندان خود امکانات خاصی را فراهم می‌کنند. برای مثال غلاف‌های خواب که مانند اتاقک‌های کوچک برای استراحت کوتاه‌مدت و روزانه‌ی کارمندان است، این امکان را فراهم می‌کند که کارمندان بتوانند در میانه‌ی روز کمی بخوابند و استراحت کنند. چرا که خواب، باعث احیای انرژی و خلاقیت می‌شود.

نوآوری چیست؟

نوآوری

نوآوری نیازمند ثبات و استقرار است. درواقع نوآوری را باید تغییر یک فرآیند معمول یا طولانی‌مدت برای بهبود یک مسئله بدانیم. نوآوری در جهت توسعه‌ی ایده‌هایی‌ست که از قبل خلق شده‌اند. درواقع ما با نوآوری، ایده‌های قبلی را به سمت بهبود یافتن و بهتر شدن سوق می‌دهیم. از بسیاری جهات، نوآوری همان فرآیند تبدیل نظریه به عمل است.

رایج‌ترین نوع نوآوری، نوآوری تکاملی‌ست. اگر در یک شرکت کار می‌کنید یا محصولی را می‌فروشید، نوآوری تکاملی راهی برای بهبود تدریجی محصولات و خدمات شما‌ست. این نوع نوآوری ریسک کمتری دارد. ایجاد تقاضا برای محصولاتی که قرار است کیفیت‌شان بالاتر برود، آسان‌تر است.

زیرا شما مشتریان خود را دارید و فقط باید تعدادشان را بیشتر کنید یا آنها را به مشتریان وفادار و دائمی‌تان تبدیل کنید. بر همین اساس لازم نیست فرآیند جذب مشتری را از اول طی کنید. تنها تلاشی که در این زمینه باید انجام دهید، جلب اعتماد صد ‌در‌صدی مشتری‌های قدیمی‌تان است تا از این طریق برای فروش کالا یا خدمات خود ضمانت ایجاد کنید. ضمانتی که آن را مدیون نوآوری در ارائه‌ی محصولات و خدمات‌تان هستید.

بیشتر بخوانید:   10 تقویت کننده ی شور و اشتیاق

بهترین راه برای شناسایی فرصت‌های نوآوری در کسب ‌و ‌کار آن است که با مشتریان فعلی‌تان صحبت کنید و بفهمید که آنها برای بهبود محصولات و خدمات شما چه نکته‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. حتی گاهی ممکن است پیشنهادهایی را دریافت کنید که مربوط به خود محصولات نیست؛ بلکه خدمات پس از فروش یا حین فروش را در برمی‌گیرد.

چرا نوآوری در کسب‌ و‌ کار مهم است؟

نوآوری مهم است زیرا تنها راهی‌ست که می‌توانید محصولات و خدمات‌تان را از رقبای خود متمایز کنید. برای آن‌که مشتریان، شما را انتخاب کنند، پیشنهاد شما باید متمایز و ارزشمند باشد و تنها راه دستیابی به این امر، نوآوری است.

با این حال نوآوری نباید فقط بر تغییر یک محصول یا خدمت متمرکز شود. اگر فرآیند نوآورانه‌ی جدیدی را پیدا کنید که به کمک آن، محصول کارآمدتری را با حداقل ریسک و هزینه تولید کنید؛ می‌توانید محصول‌تان را به قیمت کمتری عرضه کنید تا مشتریان بیشتری سراغ شما بیایند. حتی نوآوری شما می‌تواند به شکل یک سیستم توزیع جدید برای محصول‌تان، تعریف و اجرایی شود.

خلاقیت و نوآوری در محیط کار

خلاقیت-و-نوآوری

با وجود تفاوت نوآوری و خلاقیت باید بگوییم که بهره‌برداریِ همزمان از خلاقیت و نوآوری در کسب‌ و‌ کار می‌تواند عملکرد و نتیجه‌ی نهایی را بهبود دهد. اما ابتدا باید فضای مناسبی را برای رشد و شکوفایی خلاقیت و نوآوری افراد ایجاد کنید.

تشویق خلاقیت می‌تواند شامل استراتژی‌های مختلفی مانند توانمندسازی کارمندان برای کار در خارج از دفتر، مرخصی‌های اجباری که قدرت تمرکز و خلاقیت آنها را افزایش دهد، امکاناتی مانند آموزش‌های رایگان یا دوره‌های بهبود مهارت‌های حرفه‌ای؛ باشد. محیط و دفتر کار نیز باید پذیرای خلاقیت کارمندان باشد و از استعدادهای آنها حمایت کند.

بیشتر بخوانید:   ایده، خلاقیت و نوآوری را بهتر بشناسیم

ایده‌ها در انتظار شما‌ هستند. بسیار مهم است که به کارکنان خود اجازه دهید در هنگام بررسی ایده‌های جدید احساس آزادی کنند؛ چه در مورد تغییرات در محصول فعلی چه در مورد ایجاد یک محصول دیگر. تیم خود را در تصمیمات‌تان درگیر کنید، مسئولیت‌پذیری آنها را تحریک کنید، به کارهای خوب‌شان پاداش دهید و آماده‌ی پاسخگویی به نظرات و بازخورد بازار باشید.

مهم نیست که ایده‌ها و نوآوری‌های شما چقدر بدیع و شگفت‌انگیز هستند، آنچه مهم است این است که این ایده‌ها و نوآوری‌ها چه نیازی را در مشتریان برآورده و رفع می‌کنند. به‌علاوه ایده‌ها را کارمندان ترسو یا پراسترس مطرح نمی‌کنند. گاهی ایده‌های عالی از دل جلسات پر‌شور ‌و ‌حرارت و طوفانی به‌دست می‌آیند.

نکته‌ی کلیدی آن است که شما باید بتوانید تفاوت نوآوری و خلاقیت را تشخیص دهید و از انواع ایده‌ها، از هر کجا که آمده‌اند، استقبال کنید. شکارچی ایده‌ها باشید. درست است که صندوق نظرات و پیشنهادات در هر محیط کاری لازم است؛ اما گاهی اوقات تنها چیزی که کارمندان نیاز دارند تا ایده‌هایشان را مطرح کنند، پیام روشن و مستقیم شما به عنوان رئیس یا رهبر تیم است که از همه‌ی ایده‌ها استقبال خواهید کرد. این کار، مفیدترین کاری‌ست که می‌توانید در حق کسب‌و‌کارتان انجام ‌دهید.