4 ویژگی کلیدی افراد با هوش اجتماعی بالا

4 ویژگی کلیدی افراد با هوش اجتماعی بالا

مهارت‌های افراد با هوش اجتماعی بالا عوامل کلیدی برای جذبه جادویی و موفقیت‌های اجتماعی آن‌ها است. افرادی که هوش اجتماعی بالا و خوبی دارند، به آسانی با دیگران تعامل برقرار می‌کنند، احساسات و واکنش‌های افراد دیگر را به خوبی شناسایی و جهت‌دهی می‌کنند و قادر به حل و فصل مشاجرات هستند. به بیان ساده، همه دوست دارند با این گروه افراد ارتباط برقرار کنند. در ادامه‌ی این مطلب از همراهتم به عنوان مرجع مشاوره روانشناسی آنلاین به ویژگی‌های منحصربه‌فرد افراد با هوش اجتماعی بالا خواهیم پرداخت.

هوش اجتماعی بالا به چه معنا است؟

هوش اجتماعی (Social intelligence) درواقع توانایی و ظرفیت شناخت خود و دیگران در مسیر برقراری ارتباط مناسب در جوامع بشری شناخته می‌شود. افرادی که از این هوشمندی برخوردار هستند، می‌توانند روابط موثرتری با دیگران برقرار کنند. این افراد در جامعه به شکل برجسته حضور پیدا می‌کنند و مورد قبول دیگران واقع می‌شوند.

ویژگی افراد دارای هوش اجتماعی بالا

ویژگی-افراد-دارای-هوش-اجتماعی-بالا-min

هاچ و گاردنر اعتقاد دارند 4 خصوصیت که در ادامه بررسی خواهیم کرد مخصوص صاحبان هوش اجتماعی بالا است:

  1. توانایی سازمان‌دهی گروه

ابتکار عمل جهت هماهنگ‌سازی فعالیت‌های عده‌ای از افراد یکی از این خصوصیات است. استعدادی که می‌توان در مدیران سازمان‌ها، کارگردانان و افسران ارتش مشاهده کرد. این افراد احتمالا در کودکی  و در زمین بازی کاپیتان تیم بوده‌اند و درباره‌ نحو‌ه‎ی بازی تصمیم‌گیری کرده‌اند.

  1. توانایی مذاکره برای حل مسئله

یکی از مهم‌ترین ویژگی افراد با هوش اجتماعی بالا استعداد میانجی‌گری، مذاکره، ممانعت از بروز اختلاف و حل کردن مشکلات است. افرادی که از این خصوصیت را دارند، برای داوری کردن در مشاجرات رفتار مناسبی دارند. این افراد نقش میانجی را خوب بازی می‌کنند و برای مشاغل سیاسی و حقوقی بسیار مناسب و موثر هستند. این افراد در کودکی کسانی بودند که بحث و جدل در زمین بازی را مدیریت و خاموش می‌کردند.

  1. موثر و موفق در روابط شخصی

افرادی که استعداد همدردی و دلجویی از دیگران را دارند، خیلی راحت با بقیه روبه‌رو می‌شوند و در قبال احساسات دیگران احساس مسئولیت دارند. این افراد همسران قابل اعتماد، دوستان خوب و صمیمی، شرکای کاری مناسب و بازیکنان هم‌تیمی عالی هستند. این گروه از افراد احساسات دیگران را از روی چهره می‌خوانند و در بین دوستان خود بسیار محبوب هستند.

  1. قدرتمند در تجزیه و تحلیل اجتماعی

شناخت و بصیرت درونی کافی درباره‌ی عواطف، انگیزه‌ها و علایق دیگران نشانه‌ی هوش اجتماعی بالا است. این افراد به راحتی با دیگران روابط صمیمی برقرار می‌کنند. با این توانایی افراد می‌توانند مشاور یا روان‌درمانگر خوبی باشند و اگر طبع ادبی داشته باسند، داستان‌نویسان بسیار خوبی خواهند شد.

بیشتر بخوانید:   اختلال زبان رشدی در کودکان: علائم و مقابله

هوش اجتماعی محبوبیت می‌آورد

هوش-اجتماعی-محبوبیت-می-اورد-min

مهارت‌هایی که ذکر شد، عوامل حیاتی برای جذبه زیاد و موفقیت‌های اجتماعی افراد است. افرادی که از هوش اجتماعی بالا برخوردارند، به آسانی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، احساسات و واکنش‌های دیگران را به خوبی پیش‌بینی و جهت‌دهی می‌کنند و چون رفتارشان دلگرم کننده و روحیه‌بخش است در میان دیگران از محبوبیت بالایی برخوردارند.

آیا همه افراد محبوب هوش اجتماعی بالا دارند؟

اگر مهارت‌های اجتماعی به کمک درک هوشمندانه‌ از احساسات و نیازهای شخص متعادل نشود، ممکن است به موفقیت‌های اجتماعی توخالی و بی‌ثبات منجر شود. مارک اسنایدر روان‌شناس دانشگاه مینه‌سوتا این نظریه را بیان کرده است. او در مورد افرادی مطالعه کرده است که مهارت‌های اجتماعی‌شان به بوقلمون‌صفتی اجتماعی تبدیل‌شان کرده است. این دسته افراد کسانی هستند که هر کاری را جهت مورد توجه قرار گرفتن انجام می‌دهند. اسنایدر می‌گوید: «نشانه‌ کسی که بوقلمون‌صفت است، از نظر اجتماعی محبوب و دوست‌داشتنی بودن اما ناموفق در روابط خصوصی پایدار و راضی‌کننده است.» روش صحیح این است که مهارت‌های اجتماعی را با صداقت کامل پیاده‌سازی کنیم.

این دسته افراد اگر لازم باشد برای خوشایند مردم چیزی می‌گویند، اما در عمل چیز دیگری انجام می‌دهند.  تضاد زیادی میان چهره‌‌ی اجتماعی و چهره‌ی‌ فردی و خصوصی‌ این گروه وجود دارد، اما با آن کنار می‌آیند و زندگی می‌کنند. چنین افرادی به‌جای آن که به آسانی احساس واقعی خود را بروز دهند همواره در جستجوی نشانه‌هایی هستند تا بفهمند دیگران چه انتظاری از آن‌ها دارند. آن‌ها از ظرفیت‌ اجتماعی خود استفاده می‌کنند و اعمال خود را با موقعیت‌های متفاوت اجتماعی تنظیم می‌کنند. به همین دلیل است که در هر جمعی به رنگ خاصی درمی‌آیند تا مورد توجه و رضایت بقیه قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:   ذهن‌آگاهی و تفاوت آن با ذهن شلوغ

کلام آخر

هوش اجتماعی افراد را می‌توان از ضعیف تا بالا دسته‌بندی کرد. هوشمندی افرادی نظیر رهبران کاریزماتیک سیاسی، بالاترین میزان است. این گروه می‌توانند احساسات و اندیشه‌های جامعه را مدیریت کنند. افراد با هوش اجتماعی بالا متوجه احساسات طرف مقابل از رفتار خود هستند و با سنجش موقعیت به شکل درست، اوضاع را پیش‌بینی می‌کنند.

از سوی دیگر افرادی هستند که هوش اجتماعی پایین‌تر از سطح ضعیف دارند. این افراد ممکن است بیمارانی با اختلال‌های روانی باشند. در راس این اختلال‌ها می‌توان به بیماری‌های طیف اوتیسم اشاره داشت.  این افراد توانایی برقراری ارتباط اجتماعی صحیح را به شکل کلامی یا با استفاده از زبان بدن ندارند.