من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زندگی را بدون استرس پشت سر بگذارید

زندگی بدون استرس
زندگی را بدون استرس پشت سر بگذارید

وقتی فشار روانی و احساسی بیش از تحمل فرد باشد، او دچار استرس خواهد شد. درست زمانی که نتوانیم با فشارهای کوچک کار بیاییم درگیر استرس خواهیم شد. متاسفانه استرس در زندگی می‌تواند تاثیرات بدی روی زندگی‌مان داشته باشد. از کم‌طاقتی و پرخاشگری گرفته تا تاثیرات منفی روی سلامت بدن و زیبایی.

علائم کلی استرس در زندگی

تغییر ضربان قلب، اختلال خورد و خوراک، اختلال خواب، پرخاشگری و خشونت، بی‌حوصلگی، خستگی جسمی، اختلال گوارشی، درد پراکنده و بی‌علت و تمایل به تنهایی. بیماری‌های زیادی می‌تواند نتیجه‌ی ابتلا به استرس باشند. حتی ممکن است بیماری‌های قبلی نیز در صورت داشتن دوباره عود کنند. آفت دهان، تورم گلو، اسهال، بی‌اشتهایی، زخم معده، سر درد، تپش قلب نامنظم، اگزما، آسم و فشار خون بالا، بیماری‌های شایعی هستند که در پی ابتلا به استرس می‌آیند.

استرس و سلامتی شما

استرس

استرس واکنشی به یک تغییر یا چالش است. در کوتاه مدت، استرس می‌تواند برای‌تان مفید باشد. چون شما را هوشیارتر می‌کند و به شما انرژی می‌دهد تا کارهای‌تان را انجام دهید. اما استرس طولانی مدت می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی‌تان شود. زنان بیشتر از مردان علائم استرس از جمله سردرد و ناراحتی معده را گزارش می‌کنند. به علاوه احتمال اینکه با استرس بیشتر به هم بریزند، بیشتر است. به عنوان مثال آنها بیشتر از مردان دچار افسردگی یا اضطراب می‌شوند.

زندگی بدون استرس

استرس مداوم و سطح پایین می‌تواند به سختی تشخیص داده شود. با این حال می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی‌تان شود. اگر احساس استرس می‌کنید، این نکات را امتحان کنید تا به شما در داشتن زندگی بدون استرس کمک کند. اگر برای مدیریت استرس به کمک بیشتری نیاز دارید، حتما با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:   برقراری ارتباط بهتر با همکاران

راه‌کارهایی برای داشتن زندگی بدون استرس

ورزش

ورزش به عنوان یکی از عوامل کنترل استرس شناخته شده و بسیار مهم است. ورزش روي دستگاه ايمني بدن تاثیر مستقیمی دارد. زیرا ورزش باعث فعاليت پادتن‌ها یا آنتي‌كورها مي‌شود. به علاوه موجب می‌شود تا لنفوسيتهاي نوع t كه حامل آنتي‌كور هستند افزايش پيدا كنند. همین مساله به ما كمك مي‌كند تا خطرات آنتي‌ژنها را قبل از اينكه فرصتي براي ضرر رساندن به بدن ما را داشته باشند دفع كنيم.

نفس های عمیق بکشید

این کار شما را مجبور می‌کند آرام‌تر نفس بکشید و به عضلات شما کمک می‌کند تا آرام شوند. اکسیژن اضافی پیامی به مغز شما می فرستد تا بدن را آرام و آرام‌تر کند.

کشش

 حرکات کششی

حرکات کششی همچنین می‌توانند به شل شدن ماهیچه‌های شما کمک کند تا احساس تنش کمتری داشته باشید.

افکار خود را بنویسید

داشتن یک دفتر یادداشت یا صرفاً یادداشت چیزهایی که بابت آنها شکرگزارید، می تواند به شما در کنترل استرس کمک کند.

برای خودتان وقت بگذارید

این کار می‌تواند گوش دادن به موسیقی، خواندن یک کتاب خوب یا رفتن به سینما برای دیدن یک فیلم باشد.

مدیتیشن کنید

مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن، زمان تنظیمی از سکون برای تمرکز ذهن روی یک فکر مثبت یا خنثی، می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. مدیتیشن قادر است به بهبود اضطراب، برخی علائم یائسگی و عوارض جانبی سرطان کمک کند.

به اندازه‌ی کافی خوابیدن

خوابیدن

بیشتر بزرگسالان برای احساس آرامش به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

تغذیه‌ی درست

کافئین یا خوراکی های حاوی قند به شما شوک انرژی می دهند در حالی که به سرعت از بین می‌روند. در عوض، غذاهای حاوی ویتامین B مانند موز، ماهی، آووکادو، مرغ و سبزیجات سبز تیره و برگ‌دار بخورید. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین‌های B می‌توانند با تنظیم اعصاب و سلول‌های مغزی به کاهش استرس کمک کنند. همچنین می‌توانید مکمل ویتامین B مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:   9 مهارت مدیریت زمان که به شما کمک می کند تا موفق شوید

حرکت کنید

فعالیت بدنی می‌تواند ماهیچه‌های شما را شل کند و خلق و خوی شما را بهتر کند. فعالیت بدنی موجب تسکین علائم افسردگی و اضطراب خواهدشد. همچنین باعث افزایش سطح مواد شیمیایی برای داشتن «احساسی خوب» در بدن شما، به نام اندورفین می‌شود.

سعی کنید با استرس به روش های ناسالم مقابله نکنید

این موضوع  شامل نوشیدن بیش از حد الکل، مصرف مواد مخدر، سیگار کشیدن یا پرخوری می‌شود. این مکانیسم‌های مقابله‌ای ممکن است به شما کمک کند در لحظه احساس بهتری داشته باشید، اما می‌توانند در دراز مدت به سطح استرس شما بیفزایند. سعی کنید راه‌های سالم‌تری را جایگزین کنید، مانند گذراندن وقت با دوستان و خانواده، ورزش، یا پیدا کردن یک سرگرمی جدید.

با دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود صحبت کنید

آنها حتما به شما کمک می‌کنند مشکلات خود را به روش‌های جدید ببینید و راه‌حل‌هایی را  هم پیشنهاد می‌کنند. حتی اگر بتوانید با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود در مورد منبع استرس‌تان صحبت کنید، ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. خانواده‌درمانی کنید.

در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید

مراجعه به متخصص

پزشک یا روانکاو شما ممکن است مشاوره یا تجویز داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی را توصیه کند. با گشتی کوتاه در اینترنت می‌توانید یک مرکز مشاوره‌ی خوب پیدا کنید. اگر روابط عاطفی یا خانوادگی شما منبع استرس‌تان است، یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند به شما در یادگیری درست مهارت‌های عاطفی کمک کند. اگر رابطه‌ی عاطفی ناسالم دارید، حتما به فکر راه چاره باشید.

زندگی‌تان را سر و سامان دهید

بی نظم بودن نشانه‌ی استرس است، اما می‌تواند باعث استرس هم بشود. فهرست کردن کارهای‌تان به سازماندهی زندگی کاری و خانوادگی شما کمک می‌کند. مشخص کنید که در خانه و محل کار چه کاری مهم‌تر است و ابتدا آن کارها را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:   8 راهکار برای داشتن یک ارتباط قوی

به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران به شما هم کمک می‌کند دوستان جدیدی پیدا کنید و از کمک به دیگران احساس خوبی داشته باشید. استرس می‌تواند از خفیف و کوتاه‌مدت تا شدید و طولانی‌مدت موجب به خطر افتادن سلامت شما باشد. استرس مزمن (طولانی مدت) می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد. پس با تشخیص به موقع می‌توان پیش از اینکه کار از کار بگذرد، با مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی برای درمان اقدام کنید.