من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خلاصه کتاب گاهی برنده می شوید، گاهی یاد می گیرید

برنده شدن
کتاب گاهی برنده می شوید

آیا بعد از شکست، تنها راه تسلیم شدن است؟ یا اینکه باید دوباره از نو شروع کرد؟ آیا برای شروع دوباره نباید شرایط و مشکلات پیش آمده را ارزیابی کرد تا جلوی چالش‌های بعدی گرفته شود؟ برای اینکه بتوانید با شکست‌های بعدی قوی‌تر و عالمانه‌تر برخورد کنید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب گاهی برنده می‌شوید، گاهی یاد می‌گیرید را مطالعه کنید.

درباره‌ی مولف کتاب

جان ماکسول

جان ماکسول (John Maxwell) یک متخصص رهبری، سخنران و مربی مدیریت است. او بنیانگذار شرکت مشاوره‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی مدیریت است. سازمان غیرانتفاعی ماکسول بیش از 5 میلیون رهبر را در سراسر جهان آموزش داده است. آقای ماکسول در طول زندگی حرفه‌ای خود بیش از ۲۱ میلیون کتاب نوشته و فروخته است، از جمله کتاب‌های پرفروش او ۲۱ قانون انکارناپذیر رهبری، توسعه‌ی رهبر درون شما، 15 قانون ارزشمند رشد و ۲۱ ویژگی ضروری یک رهبر است. کتاب‌های ماکسول به بیش از 50 زبان، ترجمه شده است.

شکست گامی‌ست به سوی موفقیت

ماکسول در این کتاب می‌گوید، ما همیشه از شکست‌های خود بیشتر از موفقیت‌های‌مان یاد می‌گیریم. کلید دستیابی به پیروزی، نزدیک شدن و نگاه درست به ضررهای‌مان است.

برای تبدیل هر شکست به گامی رو به جلو باید حواس‌تان را جمع کنید. برای درس گرفتن از شکست‌های خود:

  • متواضع باشید و روحیه‌ی یادگیری داشته باشید
  • واقعیت را به عنوان بستری برای یادگیری بپذیرید
  • مسئولیت پذیر باشید
  • برای بهبود یادگیری خود روی اهداف‌تان متمرکز بمانید
  • خوشبین باشید
  • همیشه آموزش‌پذیر و مایل به یادگیری باشید
  • از سختی‌ها به عنوان عاملی برای یادگیری استفاده کنید
  • به مشکلات به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید
  • اجازه دهید تجربیات بدتان چشم اندازی خوب برای موفقیت‌تان ایجاد کنند
  • حاضر به پرداخت هزینه و تغییر باشید
  • این بلوغ را داشته باشید که برای همه‌ی چیزهایی که یاد می‌گیرید ارزش قائل شوید
بیشتر بخوانید:   شناخت انواع سبک های تصمیم گیری

مسلماً یادگیری در زمان‌های چالش‌برانگیز آسان نیست و اغلب نیاز به نظم و انضباط واقعی برای ادامه‌ی یادگیری است، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، آنچه از شکست‌های‌تان یاد می‌گیرید شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

تواضع

تواضع نقطه‌ی مقابل غرور و تکبر است و باعث می‌شود از کمال‌گرایی فاصله گرفته و به تلاش‌مان ادامه دهیم. برای اینکه از شکست‌های‌تان درس بگیرید، لازم است که فروتن باشید. با فروتنی روحیه‌ی یادگیری شما حفظ می‌شود. اگر غرور بی‌جا داشته باشید، شکست‌های‌تان را تکرار می‌کنید.

واقع بینی

شما با فریب دادن خود و چشم‌پوشی از حقایق نمی‌توانید برنده شدن را تجربه کنید. حقیقت این است که زندگی دشوار است و با پذیرفتن این حقیقت است که می‌توانید تلاش کنید و وبه نتایج ارزشمند برسید. واقعیت‌ها را بپذیرید تا بتوانید از شکست‌های‌تان درس بگیرید. برای درس گرفتن از چالش‌ها لازم است با واقعیت‌ها روبرو شوید. مواجهه‌ی درست با حقیقت، پایه‌ای اصولی برای رشدتان خواهد بود. وقتی واقعیت‌ها را آن‌طور که هستند ببینید، می‌توانید تصمیمات درست و منطقی بگیرید.

پس از قبول واقعیات باید یاد بگیرید مسئولیت‌پذیر باشید. اولین قدم‌ها را آدم‌های مسئولیت‌پذیر برمی‌دارند. تا زمانی که مسئولیت راه‌تان را نپذیرید هیچ اتفاق مثبتی برای‌تان نمی‌افتد. برای برنده شدن با اولین گامی که برمی‌دارید، با خودتان تکرار کنید: «من مسئول پیشبرد کارهایم هستم.»

مسئولیت‌پذیری

پس از اینکه مسئولیت تمام و کمال امور را به عهده گرفتید، به فکر بهبود هم باشید. تلاش کنید هر روز مسائل‌تان را بهتر کنید. هرچه بیشتر یاد بگیرید، به نفع‌تان است. با یادگیری می‌توانید ضررهای قبلی را جبران کنید. اولین چیزی که باید یاد بگیرید، درسی‌ست که شکست قبلی تلاش می‌کند به شما بدهد. این درس را با عمق وجود خود یاد بگیرید. وقتی آموزش‌پذیر باشید، از هر شکست یک درس عبرت بزرگ می‌گیرید. اگرنه درس‌های بزرگی را از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید:   ترس بزرگترین دشمن پیشرفت است

خوشبینی

خوشبینی

خوشبین باشید که روزهای بهتری در راه است. برای درس گرفتن از ضررهای خود، باید امید را در دل‌تان زنده نگاه دارید. این موضوع را بپذیرید که آینده روشن است و شما با قدرت یادگیری و حرکت پیروز خواهید شد.

عبرت گرفتن

ناملایمات راهی سریع برای یادگیری هستند. آنها برای تغییر می‌توانند عالی عمل کنند. از مشکلات به نفع آینده‌ی خود استفاده کنید. سعی کنید بفهمید کجای کارتان اشتباه بوده. هرچه زودتر اشتباهات خود را بفهمید، راه‌تان هموارتر خواهد شد. اگر به هر ناملایماتی که تجربه می‌کنید، پاسخ مثبت بدهید، دستاوردهای بزرگی خواهید داشت.

برای حل مشکلات دست به کار شوید، چون چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. اجازه دهید تجربیات بد به شما چشم‌اندازی درست بدهند. حتی تجربیات بد را می‌توان به تجربیات عالی تبدیل کرد، اگر اشتیاق یادگیری را داشته باشید.

بلوغ لازم را داشته باشید که برای همه‌ی چیزهایی که یاد می‌گیرید ارزش قائل شوید. پاداش نهایی برای درس گرفتن از ضررهای‌تان، بلوغ است. بلوغ ترکیبی عالی از خرد، ثبات و شکست‌های موقتی پایدار است.

اگر نتوانید اشتباه کنید، نمی‌توانید به هیچ چیز برسید. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید می‌بایست بتوانید از شکست‌های‌تان درس بگیرید و این فرآیند شکست و یادگیری را به مشخصه‌ی مهمی از کار و زندگی خود تبدل کنید. شما از موفقیت‌های خود چیزی نمی‌آموزید بلکه برعکس ممکن است شما را از آموختن چیزهای جدید نیز باز دارد. تنبلی باعث می‌شود اکثر افراد فقط به فکر برنده شدن باشند تا یادگیری. اما یادگیری دقیقاً از خلال شکست‌ها انجام می‌پذیرد.

تغییر نقطه‌ی مقابل سنت است. سنت‌ها هیچ ایرادی ندارند مگر آنکه فرد برده‌ی آنها شود. فردی که در دنیای امروز بر استفاده از روش‌های گذشته پافشاری می‌کند، در تجارت فردا جایی ندارد. تغییر، نظم‌های پیش از خود را برهم می‌زند و رفتار تازه‌ای را پیش پای شما می‌گذارد. در میان چیزهایی که برای موفقیت خود تغییر می‌دهید این دو مورد تغییرناپذیر را از یاد نبرید: دیگران و تغییر چیزهای خارج از کنترل‌تان. شما قادر به تغییر آن‌ها نیستید. البته به جای تغییر دیگران، سعی کنید دوستان رشدناپذیرتان را تغییر دهید و دوستانی پیدا کنید که رویاهای‌تان را وسعت می‌دهند. در نهایت باید بدانید دوام آوردن تنها راز موفقیت شماست.