من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

7 نمونه از استراتژی‌های کارآمد برای افزایش مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری
(مهارت تصمیم گیری)

تصمیم گیری نقش مهم و تأثیرگذاری در زندگی همه ما دارد، ما روزانه برای گرفتن صدها تصمیم کوچک و بزرگ از قدرت تصمیم گیری خود استفاده می‌کنیم. بسیاری از این تصمیم گیری‌ها ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارند، اما برخی از تصمیمات مهم در زندگی همه ما وجود دارد که ممکن است موجبات دودلی در تصمیم گیری را برای ما فراهم آورد.

باتوجه به اهمیت تصمیم گیری در جنبه‌های مختلف زندگی، اینکه بتوانیم برای هر مسئله‌ای به درستی تصمیم گیری کنیم امری سخت و دشوار است. برای حل مسئله دودلی در تصمیم گیری لازم است با استراتژی‌های کارآمدی که منجر به افزایش قدرت تصمیم گیری در شما می‌شود، آشنا شوید.

در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم کارآمدترین استراتژی‌هایی که برای افزایش مهارت قدرت تصمیم گیری در زندگی لازم است  را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،؛ مطالعه این مقاله را به همه افرادی که قصد دارند دودلی در تصمیم گیری‌هایشان را رفع کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

افزایش مهارت تصمیم گیری

استراتژی‌های کاربردی برای افزایش مهارت تصمیم گیری

جالب است بدانید که تصمیم گیری یکی از مهارت‌هایی است که بسیاری از افراد از پس آن به‌خوبی برنمی‌آیند. در بسیاری از مواقع علت دودلی در تصمیم گیری، تنوع زیاد گزینه‌های موجود برای انتخاب است؛ این مسئله می‌تواند موجبات تصمیم نادرست را برای فرد تصمیم‌گیرنده فراهم آورد.

گاهی پیش آمده است که فرد حتی پس از تصمیم گیری نیز آرامش لازم را ندارد که این مورد نیز تأثیر بسزایی در کاهش قدرت تصمیم گیری افراد خواهد داشت، از این‌رو در ادامه این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای افزایش مهارت تصمیم گیری را در اختیار شما قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:   درباره مزایای تفکر نقادانه چه می‌دانیم

شهودی تصمیم گیری کنید

شهود درواقع ادراک یا بینشی است که غالباً انسان از درک منشاء آن عاجز است، اما نکته حائز اهمیت در این بین، توجه به این مسئله است که شهود را نباید نادیده گرفت، به دلیل اینکه می‌تواند منبع مهمی از اطلاعات باشد که قطعاً دسترسی به آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در تصمیم گیری‌ها را ایفا کند. بااستفاده از شهود خود می‌توانید میزان تردید و دودلی در تصمیم گیری را تا حد زیادی کاهش دهید.

انتخاب یک گزینه

فقط باید یک گزینه را انتخاب کنید

پیش‌تر اشاره کردیم که یکی از دلایل تضعیف قدرت تصمیم گیری در زندگی، وجود گزینه‌های بیشمار انتخابی است، از آن‌جایی‌ که تصمیم گیری به معنای انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های موجود است، پس شما تنها باید یک گزینه را انتخاب کنید؛ بنابراین نه‌تنها در این مسیر نباید به گذشته نگاه کنید و حسرت گزینه‌های باقی‌مانده را بخورید، بلکه باید تلاش کنید برای آینده خود بهترین تصمیم بگیرید و در مسیر درست تصمیم گیری گام بردارید.

همیشه نمی‌توانید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید

در برخی از مواقع شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که حتی درست‌ترین تصمیم گیری‌ها را نیز تحت شعاع قرار داده و منجر به اتفاقات ناگوار می‌شود؛ نکته قابل توجه در این بین این است که این مسئله هیچ ربطی به نقص در قدرت تصمیم گیری شما ندارد، اتفاقات غیرمنتظره ممکن است برای هر فردی رخ دهد، پس شما نباید خودتان را به‌گمان تصمیم گیری اشتباه سرزنش کنید.

بر روی تصمیم گیری‌هایتان زیاد فکر نکنید

بیش از اندازه بر روی یک تصمیم فکر نکنید؛ این مسئله می‌تواند منجر به دودلی در تصمیم گیری شود. اینکه قبل از هر تصمیم گیری به انتخاب‌هایتان فکر کنید خوب است، اما اجازه ندهید که این تفکرات حالت وسواس‌گونه به خود بگیرند. ارزیابی بیش از اندازه انتخاب‌هایتان می‌تواند قدرت تصمیم گیری شما را کاهش دهد؛ گاهی لازم است تصمیم گیری برپایه شهود گرفته شود.

بیشتر بخوانید:   فکر و اندیشه چه تاثیری بر ثروتمندشدن دارد؟

به تعویق ننداختن تصمیم گیری‌ها

تصمیم گیری‌هایتان را به تعویق نیندازید

گاهی اوقات ایرادی ندارد که برای تصمیم گیری‌های مهم اندکی آن‌ها را به‌تأخیر بیندازید و کمی بیشتر روی آن‌ها فکر کنید؛ شاید شما به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید و یا بخواهید که با افراد متخصص نیز مشورت کنید، اما به‌خاطر بسپارید که این تعلل نباید مدت زمان زیادی به‌طول بیانجامد؛ به‌دلیل اینکه ممکن است مهلت قانونی خود را از دست بدهید و دیگر قادر به تصمیم گیری نباشید.

از تصمیمات گذشته خود درس بگیرید

در هنگام تصمیم گیری سعی کنید که از تصمیم‌های خوبی که در گذشته گرفته‌اید درس بگیرید به بیانی دیگر برای جلوگیری از دودلی در تصمیم گیری می‌توانید فرآیندی که در تصمیمات موفق گذشته خود طی کرده‌اید را شناسایی کنید و دوباره از آن‌ها استفاده نمایید. تصمیمات گذشته شما درس‌های مهمی را در خود گنجانده است که می‌توانید از آن‌ها بهره فراوانی ببرید.

انجام تصمیم گیری‌های مهم در صبح

تصمیم گیری‌های مهم را صبح انجام دهید

بهترین زمان برای تصمیم گیری‌های مهم صبح اول وقت می‌باشد. علت آن هم ترشح هورمون سروتونین است که در صبح هنگام در بالاترین سطح خود قرار دارد و رفته‌رفته در طول روز کاهش می‌یابد. اگر شما در شب گذشته خواب کافی داشته باشید و صبح نیز یک صبحانه خوب میل کنید، می‌توانید ترشح هورمون سرتونین را در طول روز نیز حفظ نمایید.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، اهمیت تصمیم گیری بر هیچ فردی پوشیده نیست، از این‌رو دودلی در تصمیم گیری می‌تواند تأثیرات منفی در زندگی ما داشته باشد، اما شما می‌توانید با استفاده از مطالب مطرح‌شده در این مقاله از سایت همراهتم مهارتتان در تصمیم گیری را افزایش دهید. ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.