من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

مشاغل برتر آینده که از اکنون بر سر زبان‌ها افتاده است

مشاغل برتر آینده
مشاغل و کارهای برتر آینده

دنیا به سرعت در حال پیشرفت و هم اکنون هم بسیاری از مشاغل و کارها رو به حذف و بسیاری رو به پیدایش است. می‌دانید مشاغل برتر آینده چیست؟ می‌دانید چگونه برای شغل در آینده آماده شوید؟ همه‌ی این کارها یک نقطه‌ی اشتراک دارند: همه متکی بر فناوری رو به توسعه در پیش چشم‌مان هستند. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به مشاغل و کارهایی می‌پردازیم که در آینده بازار را تحت سلطه‌ی خود دارند.

مشاغلی که همچنان در آینده توسعه پیدا می‌کنند

در آینده بسیاری از مشاغل حذف می‌شود و برخی از کارها همچنان به رشد خود در بازار ادامه خواهند داد. این کارها عبارتند از:

  1. توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار (software developer):

    این شغل تا مدت‌ها از ارزشمندترین کارهای بازار باقی خواهد ماند. این شغل بخشی از گروه تولیدکننده‌ی سیستم‌های خودکارکننده‌ی رویه‌ی کار است. بدون حضور توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزاری، عصر فناوری چنین سلطه‌ای بر بازار پیدا نمی‌کرد. این افراد پایگاه‌های فناوری را تحلیل، درک، اجرا و نگهداری می‌کنند و کدهای ساخت کسب و کارها و خدمات را می‌نویسند.

  1. متخصصان تجربه‌ی کاربری (user experience specialist):

     انواع متفاوتی از این حرفه در بازار وجود دارد، از آن جمله می‌توان به «تحلیل‌گر موفقیت مصرف‌کننده» اشاره کرد. کار این افراد ارائه‌ی کمک لازم به مشتری در هنگام خرید محصول یا خدمتی مشخص است. علاوه بر آن این افراد مسئولیت کسب اطمینان از موثر بودن ارتباط با مشتری و تضمین رضایت و وفاداری وی را دارند.

روزبه‌روز بر تعداد مشاغلی که در شرکت‌های تجارت الکترونیک و دیگر پایگاه‌هایی که در زمینه‌ی «تحلیل اطلاعات مشتریان» و «تجربه‌ی مثبت» دقت نظر دارند، افزوده می‌شود.

  1. تولیدکننده‌های آنلاین (creators):

    این متخصصان هم اکنون نیز در بازار کار محبوبیت فراوانی در نظر کارفرماها دارند و تا سال‌ها نیز چنین خواهند ماند. این افراد محتوای آنلاین تولید می‌کنند. تولیدکننده‌ی آنلاین در زمینه‌ی رسانه‌ی اجتماعی مانند جادوگر می‌ماند. وی زبان مردم و این‌که چگونه کالا و خدمات شرکت‌ها را به مردم معرفی کند را می‌داند.

  2. مشاور تولیدکننده‌ی آنلاین (advisor to creator):

    آژانس‌ها و متخصصان متعددی مسئول اداره‌ی رویه‌ی شغلی تولیدکننده‌های آنلاین هستند و به احتمال فراوان این دسته از مشاغل در آینده نیز بیشتر خواهند شد. این افراد علاوه بر آن که به شراکت تولیدکننده‌های آنلاین و شرکت‌ها کمک می‌کنند، مسیر شغلی این افراد را نیز هدایت و مدیریت می‌کنند.

  3. مدرسان آنلاین:

    شغل پرطرفدار آتی که اکنون بر سر زبان‌ها افتاده تدریس آنلاین است و معلمان اکنون به توان بالقوه‌ی کلاس‌های آنلاین پی‌برده‌اند و این امر محدوده‌ی شاگردان آنها را بسیار گسترده‌تر می‌سازد.

این شغل برگ برنده‌ی متخصصانی است که می‌خواهند هم‌راستا با دانش، کسب و کار خویش را نیز گسترش دهند. بازار تدریس آنلاین روز به روز گسترده‌تر و تخصصی‌تر می‌شود.

  1. مربی (coach):

    مربی فردی است که به دیگران کمک می‌کند در رشته‌ها و زمینه‌های گوناگون زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان پیشرفت کنند. مربی‌ها در حوزه‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توان به مربی مالی، روابط عاشقانه، هوش عاطفی، کاهش وزن و غیره اشاره کرد.

کسانی که می‌خواهند در آینده مربی شوند می‌توانند دوره‌هایی را برای کسب آموزه‌ها و فنون و ابزار لازم برای کمک به دیگران بگذارنند.

  1. مربی شخصی (personal trainer)

    : امروزه رسانه‌های اجتماعی تاثیر زیادی بر تصور غالب از تناسب اندام می‌گذارد و هر روز افراد بیشتری برای رسیدن به تناسب اندام و ورزش روزانه مشتاق یافتن مربی شخصی می‌شوند. بسیاری از مردم استمرار در ورزش و فعالیت جسمانی را دشوار فرض می‌کنند. آنها به کمک مربی ویژه‌ای نیازمندند که آنها را راهنمایی کند و برنامه‌ای مختص آنها را تدوین کند.

  2. متخصصان بازاریابی دیجیتال:

    هر چند این شغل دیگر کاری تازه به حساب نمی‌آید، ولی امروزه در دنیای آنلاین جایگاهی بزرگ را به خود اختصاص داده و به ایجاد تخصص متمرکز بر اینترنت در این حرفه منتهی شده است.

  3. تحلیل‌گر کلان‌داده (big data analyst):

    این متخصصان همه‌ی داده‌هایی را که از یک سیستم به دست می‌آید یا به‌طور آنلاین در گردش است را تحلیل می‌کنند. این افراد از

    علم داده بهره می‌گیرند تا به شرکت‌ها عوامل تاثیرگذار آتی بر کسب و کارشان را بشناسانند.

تحلیلگران داده

دنیای دیجیتال تا حد فراوانی بر داده متکی است تا فرایندهای موجود در آن را تحلیل کرده و پیش ببرد. به همین دلیل است که برای تحلیل‌گران کلان‌داده تقاضا در بازار بسیار فراوان است.

  1. مدیر انجمن (community manager):

    این متخصصان مسئول مدیریت مشتریان و انجمن‌هایی هستند که در حول محور شرکت تشکیل شده است. این افراد نظرات را جمع‌آوری می‌کنند و از آنها برای رشد کسب و کار و موقعیت شرکت در نظر مردم بهره می‌گیرند.

هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها چنین موقعیت شغلی‌ای را در ساختار خود گنجانده‌اند. این شغل در آینده به شرکت‌های بیشتری افزوده خواهد شد.

  1. مهندس محیط زیست (environmental engineer):

    محیط زیست متحمل تغییرات شدیدی شده است و این شغل در آینده‌ی دنیا جایگاهی ویژه خواهد یافت. مسئولیت اصلی این متخصصان آن است که در حوزه‌های فناوری و محیط زیست کار کنند. نیاز به ایجاد نظام‌های مدیریتی محیط زیست جدید و راه حل‌هایی برای کمک به کره‌ی زمین غیر قابل انکار است.

  2. مهندس بیمارستان (hospital engineer):

    فناوری در بیمارستان نیز تکامل یافته و دستگاه‌های جدیدی برای درمان‌ها، جراحی‌ها و تخصص‌های سلامت روزانه به بازار کار ارائه شده است. به همین دلیل هم مسلما در میان مشاغل آینده مهندس بیمارستان جای خود را حفظ خواهد کرد. کار این متخصصان آن است که همه‌ی فناوری‌های ضروری برای رفع مشکلات بیمارستانی را جمع‌آوری و به کار بگیرند.

  3. امنیت اطلاعات:

    این تخصص تضمین می‌کند که اطلاعات دیجیتال شرکت‌ها هک یا دستکاری نشوند. فناوری رشد کرده است و هم راستا با آن سوءنیت در فضای آنلاین نیز گسترش یافته است. متاسفانه بسیاری از افراد به دنبال سرقت داده از مردم و شرکت‌ها هستند. متخصصان امنیت اطلاعات علاوه بر تضمین امنیت داده به ایجاد راه‌کارهای جدید نیز کمک می‌کنند.

  4. مدیر پس‌ماند (waste manager)

    : تولید پس‌ماند، خصوصا پس‌ماندهای جامد، افزایش فراوان یافته و همین امر نیاز ما را به مدیریت پس‌ماند بیشتر کرده است. مدیر پس‌ماند باید نگاهی متفاوت به زباله داشته باشد و برنامه‌ها و راه حل‌های جدیدی را برای برخورد بهتر با این مواد رهاشده پیدا و ایجاد کند.

  5. معمار و مهندس سه بعدی:

    در این بخش مهندسی، معماری و شهرسازی، می‌توان فضاها را به طور سه بعدی نمایش داد. در این حرفه متخصصان باید بتوانند تا حد امکان فضاها را واقعی نشان دهند.

  6. توسعه‌دهنده‌ی فناوری پوشیدنی (wearable technology developer)

    : فناوری‌های پوشیدنی عینک، لنز، ساعت و دیگر دستگاه‌هایی است که به گونه‌ای فناوری محسوب می‌شوند و زندگی مردم را آسان‌تر می‌کنند. این متخصصان وسایلی را طراحی و توسعه می‌دهند که امکانات متعددی را در دستگاهی هوشمند و کوچک می‌گنجاند. این تخصص رو به پیشرفت شگفت‌انگیزی است.

  7. مشاور ظاهر (image consultant)

    : مشاور ظاهر، مانند مربی ورزش، برای رسیدن افراد به ظاهری زیبا بهترین توصیه‌ها را می‌کند. این مشاوران از شیوه‌ی آرایش مو گرفته تا سبک پوشاک مناسب را برای زندگی شخصی یا کاری به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.

  8. مدیر نوآوری (innovation manager):

    این متخصصان مسئول بازنگری بر راهبردهای درونی یا بیرونی و به طور خرد یا کلان هستند تا الگوی کسب و کار آنها را توسعه دهند. به هر حال اگر شرکتی بخواهد در بازار خود سرآمد شود باید نوآور باشد و متفاوت با دیگران بیندیشد. هر روز در بازارهای کاری رقیبان بیشتری سر بر می‌آورند و مدیر نوآوری مسئولیت تولید تفکرات جدید برای پیشی گرفتن از رقیبان را بر عهده دارد.

  9. متخصص ژنتیک:

    این شغل که هم اکنون هم جایگاهی ویژه در بازار کاری دارد در آینده بسیار بیش از این توسعه خواهد یافت. متخصص ژنتیک مسئولیت‌های متعددی را بر عهده دارد و از میان این «توانایی تشخیص و شناسایی بیماری‌های احتمالی در آینده» رو به پیشرفت فراوان دارد. در این زمینه این متخصصان راه‌هایی را نیز برای اقدام برای رفع نشانه‌های بیماری حتی پیش از پیدایش آنها مشخص می‌کنند.

  10. مدیر استعداد (talent manager):

    کار مدیریت استعدادها کمی با مدیریت منابع انسانی متفاوت است و خصوصیت‌های پیشرفته‌تری را در بر می‌گیرد. این متخصصان باید مصمم‌تر و سریع‌تر نقاط ضعف و قوت مردم را شناسایی کنند و اقدامات لازم را صورت دهند. به این ترتیب آینده‌ی شغلی استعدادها تضمین خواهد شد.

مدیر استعداد علاوه بر آموزش افراد متخصص برای پیشرفت مهارت‌هایشان کارکنان جدیدی را به خدمت می‌گیرد و به تقویت فرهنگ شرکتی کمک می‌کند.

کلام آخر

آینده‌ی شغلی دنیا در حال تغییر است. بسیاری مشاغل از بازار کاری حذف و از بسیاری مشاغل خانگی رونمایی شده‌است. مشاغلی که در بالا ذکر شد تنها معدودی از مشاغل رو به توسعه یا پیدایش در آینده است. مشاغل دیگری نظیر متخصصان تجارت الکترونیک، متخصصان سلامت، متخصصان انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین، مدیران مالی، تحلیل‌گر آموزش مکانیک کوآنتومی، تحلیل‌گر رسانه‌ی اجتماعی و بسیاری دیگر مشاغلی هستند که وابسته به روند توسعه‌ی فناوری در آینده زمینه‌های کاری فراوانی را خواهند داشت. مهمترین نکته برای تضمین آسایش آینده آن است که برای این تغییرات آماده شویم.

بیشتر بخوانید:   رهبر خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟