من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

با غم غربت در مهاجرت چه کنیم؟

غم-غربت
با غم غربت در مهاجرت

مردم سراسر دنیا به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند. از مهاجرت‌های تحصیلی و کاری گرفته تا مهاجرت‌هایی که با دلایلی مثل ازدواج و پناهندگی صورت می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که این مهاجرت چه‌قدر طول بکشد یا اینکه بازگشتی دارد یا خیر، غم غربت چیزی‌ست که همه‌ی مهاجران آن را تجربه می‌کنند. غم غربت (Homsickness) همان احساس دل‌تنگی‌ست؛ وقتی که از خانه و زندگی‌تان و افرادی که دوستشان دارید دور می‌شوید. روز­های اول دوری، این غم را بیشتر تجربه می‌کنید. هر­چه بیشتر بگذرد این احساس کمتر و کمتر می‌شود­. اما هیچ‌وقت کاملا از بین نمی‌رود.

چه‌چیزی باعث دل‌تنگی یا غم غربت می‌شود؟

ترک محل زندگی با فشار روانی همراه است. غم غربت نتیجه‌ی فشاری روانی‌ست که شما هنگام دوری از خانه و خانواده‌ی خود تجربه می‌کنید. هر­چه فاصله‌ی شما با محل زندگی قبلی‌تان بیشتر باشد، احساس دل‌تنگی بیشتری خواهید داشت. شهر‌ها و کشور‌های مختلف تفاوت فرهنگی زیادی با هم دارند. هر‌چه مقدار این تفاوت‌ها بیشتر باشد، غم غربت را بیشتر احساس می‌کنید.

تغییر عادت‌ها و سبک زندگی موجب سردرگمی می‌شود. تفاوت سبک زندگی باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف کنید تا با محیط جدید سازگار شوید. حتی ممکن است چند سال از مهاجرت شما گذشته باشد؛ اما چون بومی آن شهر یا کشور نیستید احساس غربت کنید.

باید بدانید تنها شما نیستید که چنین احساسی دارید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مهاجرت می‌کنند. بیشتر از سه درصد جمعیت دنیا را مهاجرین بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همه‌ی این افراد دل‌تنگی را تجربه کرده‌­­­­­اند و باز هم در آینده چنین حسی خواهند داشت. فقط باید بدانید چه‌طور از پس آن بر‌آیید.

غم­‌غربت با ما چه می‌کند؟

تاثیر-غم-غربت

غم غربت تاثیرات مختلفی روی جسم و روح می‌گذارد. اگر نتوانید به درستی با آن کنار بیایید می‌تواند شما را افسرده کند. کنار آمدن با شرایط جدید می‌تواند به اندازه‌ی کافی سخت باشد. بنابراین برای جلوگیری از افسردگی باید گوش به زنگ نشانه‌های این غم باشید. اگر چند تا از علائم زیر را دارید باید تلاش کنید به خودتان کمک کنید تا با شرایط جدید کنار بیایید.

  • اضطراب: ممکن است بی­‌جهت نگران کسانی باشید که آنها را ترک کرده‌اید.
  • انزو­ا‌طلبی: اگر نتوانید با افراد جدید ارتباط برقرار کنید، کم‌کم منزوی و گوش‌­گیر می‌شوید.
  • از دست دادن انگیزه‌­­­­­­­­­­­­­­های قبلی: دل‌تنگی می‌تواند انگیزه‌هایی که داشته‌اید را کم‌رنگ کند.
  • درد جسمانی بی‌دلیل: فشاری که دل‌تنگی وارد می‌کند می‌تواند درد‌های جسمانی بی‌دلیلی ( نوروپاتیک) را ایجاد کند.
  • افزایش یا کاهش اشتها: پر‌خوری یا کم‌خوری می‌تواند نتیجه‌ی غم غربت باشد.
  • افت کاری یا تحصیلی: نداشتن تمرکز کافی شما را از اهدا‌‌تان دور می‌کند.
  • رفتار‌­­­­­­­­­های نا‌به‌هنجار: دوری از کسانی که شما را می‌شناختند و به دنبال آن دل‌تنگی، می‌تواند موجب رفتا‌­های نا‌به‌‌هنجار باشد.
بیشتر بخوانید:   اهمیت کنترل احساسات در ارتباطات و روش‌های آن

غم غربت را چطور پشت سر بگذاریم؟

همین که بدانید این احساس را با میلیون­ها نفر در سراسر جهان شریک هستید، امیدوار‌کننده است. بنابراین انکارش نمی‌کنید. آن را می‌پذیرید و برای کنار آمدن با آن تلاش می‌کنید.

کار‌های زیادی به شما کمک می‌کند تا با این احساس کنار بیایید:

    • برای ترک محل زندگی و مهاجرت، خودتان را سرزنش نکنید. این تصمیمی بوده که شما برای زندگی بهتر گرفته‌اید. به هدفی که شما را به اینجا کشانده است فکر کنید. حتما هدف بزرگی بوده است. سعی کنید کسانی را پیدا کنید که اهداف مشترکی دارید. این کار باعث می‌شود بیشتر از قبل روی هدف‌های‌تان تمرکز کنید.
    • از پیله‌ی تنهایی خود بیرون بیایید. می‌دانیم ارتباط با غریبه‌ها سخت است. آن هم از فرهنگی متفاوت. اما چاره‌ای نیست. برای سازگاری بیشتر با محیط لازم است با دیگران معاشرت کنید. هر­چه بیشتر تنها بمانید غم غربت بیشتر سراغ‌تان می­‌آید. در کتابخانه‌­­­­ی عمومی مطالعه کنید. بیرون از خانه یا محل اقامت خود ورزش کنید. در محل کارتان، با همکاران گپ بزنید.

رهایی-از-غم-غربت

  • حتما با خانواده و دوستان خود در تماس باشید. اما زیاده‌روی نکنید. تا جایی که به شرایط جدیدتان لطمه‌ه­ای وارد نکند، از احوال آنها با‌خبر باشید. تماس­­های تصویری می‌تواند از احساس دل‌تنگی شما کم کند. اگر شرایطش را دارید هر‌ازگاهی به خانواده‌ی خود سر بزنید.
  • خوب می‌­دانیم دل­تنگی شب و روز نمی‌شناسد. بیشتر وقت‌ها زمان استراحت و بی‌کاری احساس دل‌تنگی سر‌و‌کله‌اش پیدا می‌شود. اگر کسی را دارید که به حرف‌های‌تان گوش بدهد می‌توانید از احساسات‌تان با او حرف بزنید. حتی می‌‌توانید با مشاوره‌های تلفنی تماس بگیرید. اگر در مناسبت‌ها و یا روز‌های خاص دل‌تنگی‌تان بیشتر می‌شود، حتما از قبل برنامه‌ریزی کنید تا در این ساعت‌ها سر­گرم باشید.
  • داشتن یک شیء یا وسیله‌ای خاطره‌انگیز می‌تواند غم شما را کم کند تا دل‌تنگی شما را برطرف کند. سعی کنید افراط نکنید. خاطر‌­بازی زیاد هم خوب نیست و باعث می‌شود در گذشته بمانید.
  • سرگرمی جدیدی پیدا کرده تا وقت خود را پر کنید. سرگرمی‌های جدید می‌توانند استعداد­­ پنهان شما را کشف کنند. وقتی کار مفیدی انجام می‌دهید اعتماد‌به‌­­­­­­­­بنفس بیشتری به‌دست می‌آورید و درنتیجه ارتباطات اجتماعی بهتری خواهید داشت. اگر قرار است برگردید مهارت‌هایی را آموزش ببینید که در آینده به دردتان بخورد. مهارت‌هایی را پیدا کنید که تنها در اینجا می‌توان یاد گرفت.
  • سعی کنید مقایسه نکنید. مقایسه‌ی محل زندگی قبلی و فعلی‌تان، باعث می‌شود عینک بد‌بینی بزنید و تنها چیز‌هایی را ببینید که خوب نیستند. درنتیجه دل‌تنگ محل زندگی قبلی‌تان بشوید. فراموش نکنید که اگر در گذشته همه‌چیز خوب بود شما تن به این مهاجرت نمی‌دادید. پس خوش‌بین باشید تا خوبی‌های محل فعلی‌تان را ببینید. هرچه مثبت‌تر نگاه کنید به زندگی جدید‌تان، دلگرم‌تر خواهید شد.
  • به عادت‌های قبلی خود پایبند باشید. در مهاجرت چیز‌های زیادی تغییر می‌کنند. اگر به سبک زندگی خود وفادار باشید کمتر احساس سردرگمی و درنتیجه دل‌تنگی خواهید داشت. اگر قبلا نیم ساعت در روز کتاب می‌خواندید، ورزش می‌کردید و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کردید؛ بهتر است همین‌طور ادامه بدهید.
بیشتر بخوانید:   دلایل سفر و گردشگری

تجربه‌­ی مهاجرت می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد؛ اگر یاد بگیرید با دل‌تنگی کنار بیایید. خوش‌بختانه دل‌تنگی همیشگی­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ نیست. پس تا می‌توانید از این سفر هیجان‌انگیز بیاموزید. روی اهداف مهاجرت خود تمرکز کنید. از همه‌ی فرصت‌ها به ­درستی استفاده کنید. برنامه‌ریزی می‌تواند راه پیشرفت را به شما نشان دهد. امیدواریم پیشنهاداتی که خواندید بتواند به شما کمک کند از سفری که کردید لذت ببرید. در کنار همه‌ی اینها بهتر است با مشاوران صحبت کنید تا در مقابله با غم غربت و دل‌تنگی به شما کمک کنند.