من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱ + ۱۰ مورد از عجیب ترین فوبیاهای دنیا

فوبیا
انواع فوبیا

تصور می‌کنید فوبیای افتادن از ارتفاع، دست زدن به حشره‌ها یا سوار شدن آسانسور خیلی عجیب است؟ پس هنوز با عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا آشنا نشده‌اید! افرادی هستند که از بعضی پدیده‌های روزمره به‌شدت وحشت می‌کنند. شاید شما یکی از همین افراد باشید. در این مقاله از «همراهتم» با عجیب‌ترین ترس‌های دنیا همراه شما هستیم.

فوبیا چیست؟

بسیاری از ما نسبت به بعضی از حیوانات، اشیا و موقعیت‌ها احساس ناراحتی می‌کنیم. ممکن است از عنکبوت یا بلندی بترسیم، اما می‌توانیم چنین شرایطی را تحمل کنیم. شاید از سخنرانی در مقابل جمع خوش‌مان نیاید، اما به‌هر حال موفق می‌شویم مقاله‌ای را در حضور دیگران ارائه کنیم.

اما بعضی از افراد در چنین شرایطی آنقدر احساس وحشت می‌کنند که عطای آن را به لقایش می‌بخشند. یا اگر به اجبار در آن موقعیت قرار گیرند، از نظر روحی صدمه می‌بینند. درواقع این افراد دچار فوبیا هستند. این اختلال ترس غیرمنطقی نسبت به موقعیت‌هایی‌ست که بعید است آسیبی به ما برسانند. فرد مبتلا به فوبیا در موقعیت‌هایی خاص، ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کند. اگر این مشکل در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند، بهتر است تحت درمان قرار گیرد.

عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا کدامند؟

۱. ترس از آینه

آینه

افرادی که دچار ترس از آینه (Eisoptrophobia) هستند، حاضر نیستند تصویر خودشان را در آینه ببینند. ممکن است این هراس را نسبت به همه‌ی سطوح براقی داشته باشند که تصویر در آنها منعکس می‌شود. این ترس می‌تواند در خرافه‌هایی درباره‌ی آینه ریشه داشته باشد. برای مثال، ممکن است فکر کنیم شکسته شدن آینه شگون ندارد و بدشانسی می‌آورد. گاهی فرد اعتماد به‌نفس ضعیفی دارد و از دیدن تصویر خود خجالت‌زده می‌شود. این شرم ممکن است به افسردگی منجر شود.

۲. ترس از حمام

ترس از حمام (Ablutophobia) بیشتر بین کودکان نوپا متداول است و بخشی از رشد آنها به‌شمار می‌رود. بزرگسالانی که از ترس از حمام دارند، اغلب ترومای مربوط به آب تجربه کرده‌اند که به مشکلاتی مانند وسواس نسبت به مسائل بهداشتی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:   راه های غلبه بر استرس والدین چیست؟

۳. ترس از مو

بعضی افراد ترس از مو (Chaetophobia) دارند و از موی خود، دیگران یا موی حیوانات وحشت‌زده می‌شوند. این ترس، یکی از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا به‌نظر می‌رسد. ممکن است از برس کشیدن مو، دیدن مو روی زمین یا لوازم خانه یا رفتن به آرایشگاه بترسند و مایل نباشند کسی به موهای آنها دست بزند. شاید این ترس به تجربه‌ی تروما درباره‌ی مو مربوط باشد؛ مانند تجربه‌ی کسی که موهایش به‌شکل زشتی کوتاه شده یا ریزش موی شدیدی را تجربه کرده. در بعضی موارد، فرد باور دارد مو شیئی کثیف است و نباید با آن تماس داشت.

۴. ترس از بادکنک

بادکنک

میزان ترس از بادکنک (Globophobia) از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد به بادکنک نزدیک نمی‌شوند یا جایی که بادکنک باشد، حضور پیدا نمی‌کنند. در گروهی دیگر، دیدن تصویر بادکنک در تلویزیون هم باعث اضطراب و وحشت می‌شود. ریشه‌ی این هراس‌ها اغلب به زمان کودکی برمی‌گردد. ترکیدن بادکنک در دست کودک و ترس از صدای ترکیدن آن یا ترس از دلقک سیرک می‌تواند باعث وحشتی ماندگار در فرد شود.

۵. ترس از نداشتن گوشی موبایل

اگر به فردی که در ۱۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد، می‌گفتیم ترس از همراه نداشتن موبایل (Nomophobia) به هراسی بزرگ تبدیل می‌شود، احتمالا درکی از سخن ما نداشت. اما امروز تعجب نمی‌کنیم که کسانی دچار وحشت نداشتن گوشی موبایل می‌شوند. آنها زمانی که باتری گوشی کم باشد یا در محلی که آنتن موبایل ضعیف یا قطع می‌شود، وحشت می‌کنند.

این اختلال به دلیل اعتیاد به گوشی همراه رخ می‌دهد. کسانی که به‌طور مداوم موبایل خود را چک می‌کنند و نگران این هستند که تماسی را از دست بدهند، از نداشتن گوشی پنیک می‌کنند. این هراس را نباید با عادت به استفاده از گوشی موبایل اشتباه گرفت. تحقیقی که به‌تازگی انجام شده نشان داده نیمی از زنان و مردان از نداشتن موبایل دچار اضطراب می‌شوند. تقریبا ۷۷ درصد افراد حاضر در تحقیق، بیشتر از ۳۵ بار در روز موبایل خود را چک می‌کردند.

بیشتر بخوانید:   ترس چیست و چه درمان‌هایی دارد؟

۶. ترس از سبزیجات

بشقاب سبزیجات

یکی دیگر از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا، ترس از سبزیجات (Lachanophobia) است. ترس از سبزیجات، چیزی بیشتر از کنار زدن تکه‌های بروکلی پخته است. کسی که ترس از سبزیجات دارد، هنگام روبه‌رو شدن با تکه‌های سبزیجات دچار اضطراب می‌شود. حتا فکر کردن به سبزیجات هم می‌تواند باعث اضطراب شدید در او شود.

۷. ترس از کار

درست خواندید، ترس از کار (Ergophobia) یکی از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیاست. بعضی‌ها از هر چیزی که به محیط کار مربوط می‌شوند، وحشت می‌کنند. از خود کار کردن می‌ترسند یا وحشت جست‌وجوی شغل و کاریابی دارند. ترس از کار می‌تواند باعث حمله‌ی اضطرابی و ضعف توانایی فرد در انجام وظایف حرفه‌ای شود.

این ترس بر زندگی فرد اثر منفی می‌گذارد، چراکه هر کسی برای گذران زندگی به شغل نیازمند است. گاهی استرس شدید و خستگی زیاد در محیط کار این حس را به فرد می‌دهد که توانایی به پایان رساندن وظیفه‌اش را ندارد. در موارد دیگر، تجربه‌ی ناخوشایند کاری مانند سواستفاده‌ی کارفرما یا برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی باعث ترس از کار می‌شود.

۸. ترس از حفره‌های کوچک

ترکاندن نایلون حباب‌دار برای بعضی‌ها سرگرمی‌‌ست و برای بعضی دیگر مایه‌ی عذاب! کسانی که ترس از حفره‌های کوچک (Trypophobia) را تجربه می‌کنند، از سطوحی که حفره‌های ریز دارند، وحشت می‌کنند.  کندوی عسل، غلاف حبوبات، تصویر منفذ پوست، توت‌فرنگی، انار و نایلون حباب‌دار، اضطراب فراوانی در فرد ایجاد می‌کند.

۹. ترس از غذا خوردن با دیگران

غذا خوردن

یکی دیگر از عجیب‌ترین فوبیاهای دنیا، وحشت از غذا خوردن در کنار دیگران (Deipnophobia) است؛ ترس از مهمانی‌هایی که در آن غذا سرو می‌شود و گفت‌وگوهای سر میز غذا. افرادی که در کودکی به‌دلیل مدل غذا خوردن یا رعایت نکردن آداب میز غذا سرزنش یا مسخره شده‌اند، بیشتر در معرض این مشکل هستند. چنین افرادی ترجیح می‌دهند به‌تنهایی غذا بخورند و علاقه‌ای به شرکت در مهمانی‌های شام ندارند.

بیشتر بخوانید:   تاثیر تماشای فیلم بر روحیه

۱۰. ترس از چسبیدن کره‌ی بادام زمینی به سقف دهان

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که صبح‌تان را با برش نان تست، کره‌ی بادام زمینی و موز آغاز می‌کنید، حتما تعجب می‌کنید کسی ترس چسبیدن کره‌ی بادام زمینی به سقف دهان (Arachibutyrophobia) داشته باشد. ولی درواقع کسانی هستند که از ترس چنین تجربه‌ای لب به کره‌ی بادام زمینی نمی‌زنند. این ترس نادر می‌تواند ناشی از هراس دیگری یعنی ترس از خفگی ناشی از خوراکی خوردن باشد. یا تجربه‌ی ناخوشایندی مانند آلرژی به کره‌ی بادام زمینی.

۱۱. ترس از فوبیا

این دیگر واقعا عجیب است؛ کسانی که فوبیا ندارند، اما از دچار شدن به آن می‌ترسند! ترس از فوبیا (Phobophobia) زمانی رخ می‌دهد که فرد به دلیل ترسیدن از خود ترس وارد دایره‌ای از اضطراب می‌شود. ترس از فوبیا اغلب همراه با اختلال اضطراب رخ می‌دهد. کسانی که این مشکل را دارند از موقعیت‌های اجتماعی یا موقعیتی که می‌تواند باعث اضطراب شود، پرهیز می‌کنند.