من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱۴ راز موفقیت دانش‌آموزان موفق را برای شما برملا کردیم

دانش آموزان موفق
راز موفقیت دانش‌آموزان موفق

شاید تصور کنید راز موفقیت دانش‌آموزان موفق، زیاد درس خواندن و محروم شدن از تفریح و سرگرمی‌ست. اگر از تعداد بسیار کم دانش‌آموزان تیزهوش بگذریم، راز موفقیت دانش‌آموزان موفق در دبیرستان و دانشگاه، عادت‌های خوب و تاثیرگذار آنهاست. شما هم کافی‌ست با این عادت‌های موثر آشنا شوید و زندگی تحصیلی خودتان را زیر و رو کنید.

در این نوشته از بلاگ «همراهتم» می‌خوانید که راز موفقیت دانش‌آموزان موفق در به‌کار گرفتن چند تکنیک ساده اما کلیدی‌ست که قفل نمره‌های بالا را برای‌شان باز می‌کند.

راز موفقیت دانش آموزان موفق

یادداشت‌-برداری

۱. یادداشت‌برداری کنید

نخستین راز شاگرد اول‌ها این است که سر کلاس یادداشت برمی‌دارند. بچه‌های کلاس یا جزوه می‌نویسند، یا جزوه قرض می‌گیرند. شما از دسته‌ی دوم نباشید! همیشه معلم نکته‌هایی را می‌گوید که در کتاب درسی نوشته نشده. نیازی نیست به حافظه‌تان اعتماد کنید. بلکه نوت بردارید. تمیز و خوش‌خط بنویسید. هنگام دوره کردن درس خواهید دید این یادداشت‌برداری چقدر کمک‌کننده است و شما را جلو می‌اندازد.

۲. هدف و انگیزه را فراموش نکنید

انگیزه‌ و هدف برای‌تان معجزه می‌کند. نیرویی می‌شود که شما را هنگام خستگی و ناامیدی همچنان استوار نگه می‌دارد. همه‌ی ما خستگی و ناامیدی را تلاش می‌کنیم.

همه‌ی ما امتحان‌هایی داده‌ایم که به‌نظر می‌رسد فقط از صفحه‌های نخوانده و موضوع‌های سخت سوال کرده‌اند. اما در پایان همان روز به‌خاطر بیاورید هدف شما چیست و قرار است به چه نقطه‌ای برسید. با یک نمره‌ی بد ناامید نشوید.

۳. جایزه بدهید

جایزه دادن

به خودتان جایزه بدهید. اگر روزی از سرگرمی موردعلاقه‌تان صرف‌نظر کرده‌اید و به‌جای تفریح، درس خوانده‌اید، حالا که امتحان به پایان رسیده، وقت جایزه گرفتن است. فیلم تماشا کنید، گیم بازی کنید، با دوستان وقت بگذرانید و انرژی بگیرید.

۴. به مدیریت زمان اهمیت دهید

احتمالا از مدیریت زمان زیاد شنیده‌اید. این همان نکته‌ای‌ست که دانش‌آموزان و موفقیت را به هم نزدیک می‌کند. وسوسه‌ی برداشتن گوشی، کمی چت کردن، کمی اسکرول در شبکه‌های اجتماعی یا ناخنک زدن به یخچال، به‌راحتی تمرکز حواس را بر هم می‌زند.

بیشتر بخوانید:   فواید مسئولیت پذیری و اهمیت آن

ناگهان می‌بینید چند ساعت گذشته و از برنامه‌ریزی خود عقب افتاده‌اید. مهارت‌های مدیریت زمان را بیاموزید و به آنها پای‌بند بمانید.

۵. بر یک کار متمرکز شوید

برای هر ساعت یک کار تعریف کنید و بر همان تمرکز کنید. اگر لازم است تلفن‌تان را خاموش یا سایلنت کنید. گاهی می‌توانید در کتابخانه درس بخوانید. ایمیل چک نکنید. هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی تلویزیون یا در اتاق نشیمن تمرکز کند! دانش‌آموزان موفقیت و نمره‌های خوب را با تمرکز بالا به‌دست می‌آورند.

۶. منظم باشید

دانش‌آموزان موفق در همان ابتدای ترم که انرژی و انگیزه‌ی بالایی دارند، برنامه‌ریزی می‌کنند. برنامه‌ی روازنه، هفتگی و ماهانه برای درس خواندن تعریف کنید. ساعت‌های دوره کردن را مشخص کنید. تاریخ امتحان نیم ترم و پایان ترم را در تقویم علامت بزنید. موضوع تحقیق که مشخص شد، مطلب جمع‌آوری کنید.

۷. روتین مطالعه بسازید

روتین-مطالعه

داشتن برنامه‌ریزی برای درس خواندن کافی نیست. باید بتوانید برنامه را به روتین و بخشی از روز تبدیل کنید. زمانی که درس خواندن به روتین ثابت زندگی‌تان تبدیل شود، از نظر ذهنی و احساسی آمادگی پیدا می‌کنید و بهره‌وری بیشتری خواهید داشت.

۸. هدفمند درس بخوانید

اگر قرار باشد درس بخوانید، اما مشخص نکنید چه درسی، چه موضوعی و با چه هدفی خوانده شود، نتیجه‌ موفقیت‌آمیز نخواهد بود. راز موفقیت دانش‌آموزان موفق این است که می‌دانند در هر ساعت قرار است به چه هدفی برسند.

۹. به تعویق نیندازید

چه کسی دوست دارد کار سخت را انجام دهد؟ زمانی‌که قرار است درس بخوانیم، ممکن است از هر بهانه‌ای برای دیرتر شروع کردن، استقبال کنیم. باز کردن کتاب به سخت‌ترین کار دنیا تبدیل می‌شود. اما با به تعویق انداختن درس خواندن، کار خودمان را سخت‌تر می‌کنیم. درنهایت زمان کمی برای‌مان باقی می‌ماند. فرصت کافی برای دوره و تمرین کردن نداریم و احتمال کمی دارد که نمره‌ی خوبی بگیریم.

بیشتر بخوانید:   تعادل میان زندگی و کار در دنیای امروز

۱۰. کمک بگیرید

کمک-بگیرید

حتی شاگرد زرنگ‌ها هم گاهی به کمک نیاز دارند. خیلی طبیعی‌ست که در درسی ضعیف‌تر باشید یا موضوعی را یاد نگرفته باشید. از این‌که کمک بگیرید، خجالت نکشید. می‌توانید سر کلاس نکته‌های مبهم را بپرسید. همچنین با جست‌وجو در گوگل، به فیلم‌ تدریس معلم‌های دیگر دسترسی پیدا می‌کنید. ممکن است همکلاسی‌های دیگر بتوانند موضوع را برای شما توضیح دهند یا در حل تمرین به شما کمک کنند.

۱۱. سر کلاس فعال باشید

حضور فعالی سر کلاس داشته باشید. در بحث‌ها شرکت کنید. سوال بپرسید. دست بلند کنید و به سوال‌های معلم پاسخ دهید. از یک سو، معلم‌ها از شاگردهای فعال خوششان می‌آید. از سوی دیگر، اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورید، بیشتر تمرکز می‌کنید و درس را بهتر یاد می‌گیرید.

۱۲. کمک درسی را فراموش نکنید

همیشه چند بار دیدن و شنیدن کمک‌کننده است. کتاب‌های کمک‌ درسی منبع خوب درسنامه به‌شمار می‌روند. اما راه‌های بدون هزینه هم وجود دارد. ویدیوی تدریس معلم‌های دیگر را گوگل کنید و از ویدیوهای آموزشی رایگان نهایت بهره را ببرید. بعضی معلم‌های پیج یا وب‌سایت دارند و در آن درس و سوال‌ها را توضیح می‌دهند.

همچنین نمونه‌ سوال‌های امتحانی را با جست‌وجو در گوگل به‌راحتی پیدا می‌کنید. اجازه دهید ذهن‌تان در معرض سوال‌های مختلف قرار گیرد. پاسخ‌های درست را بخوانید و به‌خاطر بسپارید.

۱۳. فضای مطالعه داشته باشید

فضای-مطالعه

یکی دیگر از رازهای موفقیت دانش‌آموزان موفق، انتخاب محل مناسب درس خواندن است. اتاق نشیمن و جلوی تلویزیون محل مناسبی برای یادگیری و تمرکز به‌حساب نمی‌آید. هر قدر تصور کنید حواس‌تان پرت نمی‌شود، ولی باز هم تمرکزتان بر هم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید:   بیست و پنج عادت عالی که بهتر است در زندگی‌ داشته باشیم

به‌جای میز ناهارخوری، اتاق خودتان یا هر گوشه‌ی خلوت دیگر را انتخاب کنید. بهتر است اطراف‌تان شلوغ و به‌هم ریخته نباشد. کتاب‌های اضافی را از روی میز جمع کنید. با درست کردن فضای تمیز و مرتب، تمرکز بهتری را تجربه خواهید کرد.

۱۴. استراحت کنید

واقعیت این است که استراحت به‌موقع یکی از تکنیک‌های دانش‌آموزان و موفقیت در درس خواندن به‌حساب می‌آید. زمانی‌که بی‌وقفه درس می‌خوانید، خسته می‌شود و بازدهی کمی دارید. بدن به ۸ ساعت خواب راحت شبانه نیاز دارد. گذشته از خواب به‌موقع، از استراحت بین ساعت‌های درس خواندن نباید غافل شد.

نکته‌های پایانی

  • عادت‌های اشتباه درس خواندن‌تان را بشناسید تا بتوانید آنها را تغییر دهید.
  • قبل از کلاس مطالب را بخوانید و آماده باشید.
  • بهترین روش‌های درس‌ خواندن را باتوجه به نیازها و شخصیت خودتان انتخاب کنید.
  • اهمیت نوت برداشتن را دست‌کم نگیرید.
  • با همکلاسی‌ها قرار درس خواندن بگذارید.
  • معلم باارزش‌ترین منبع درسی‌ست. نهایت بهره را از سر کلاس نشستن ببرید.
  • همیشه برای امتحان آماده باشید. منتظر اعلام تاریخ امتحان نمانید.

در این نوشته ۱۴ راز موفقیت دانش‌آموزان موفق را با شما درمیان گذاشتیم. نمره‌های خوبی در درس‌ها می‌گیرید؟ حال می‌توانید روش درس خواندن‌تان را بررسی کنید و راهکارهای جدیدی برای موفقیت بیشتر در درس‌ها، داشته باشید.