من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

زبان بدن چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟

ربان بدن
کاربرد زبان بدن در زندگی

بیش از 90 درصد از اطلاعات منتقل شده‌ی ما به زبان بدن بستگی دارد. با این حال، باید بدانید زبان بدن، بین‌المللی نیست. پس چرا زبان بدن در ارتباطات مهم است؟ ما از ژست‌ها، حالات صورت و بدن‌مان در گفت‌و‌گوهای خود استفاده می‌کنیم. زبان بدن به تقویت پیام‌های ما کمک می‌کند، کاری که از عهده‌ی صد‌در‌صد کلمات ساخته نیست.

زبان بدن هم مثل زبان‌های مختلف دنیا، بین کشور‌ها و فرهنگ‌ها متفاوت است. یک ژست مناسب در یک کشور می‌تواند در کشور دیگر، نامناسب یا توهین تلقی شود. بیشتر تعارضاتی که در ارتباطات‌مان به وجود می‌آید، به‌خاطر چیزهایی‌ نیست که می‌گوییم، بلکه به دلیل نحوه‌ی گفتن ما‌ست. در این مقاله قرار است با اصول اولیه‌ی زبان بدن بیشتر آشنا شوید.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن مجموعه‌ای از حالات و نشانه‌های غیرکلامی ما را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به حالت چهره، حرکت بدن، لحن صدا و ژست در ارتباط اشاره کرد. چگونگی تفسیر این نشانه‌ها در ارتباطات حیاتی است. زبان بدن به ما در درک و رمزگشایی آنچه فرد می‌گوید کمک می‌کند. اهمیت زبان بدن همین است. این زبان به ما کمک می‌کند تا حالات و احساسات دیگران را تفسیر کنیم.

چرا زبان بدن در ارتباطات مهم است؟

زبان بدن

اکنون که می‌دانید زبان بدن چیست، این سوال پیش می‌آید که چرا این زبان در ارتباطات مهم است؟ آیا تا به حال به گروه شامپانزه‌ها‌ی جنگل دقت کرده‌اید؟ آنها از زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. آنها پیام را دریافت می‌کنند، بدون اینکه به‌صورت شفاهی با هم صحبت کنند.

به همین ترتیب، انسان‌ها هم در هنگام برقراری ارتباط در کنار زبان کلامی از زبان بدن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، زبان بدن شما ممکن است نشان‌دهنده‌ی اعتماد شما به طرف مقابل باشد. پیامی که شما بدون گفتن کلمه‌ای به مخاطب ارسال می‌کنید، زبان بدن شماست. به علاوه این زبان در کنار زبان کلامی به عنوان یک مکمل در انتقال پیام نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانید:   چطور می توانیم آسیب طلاق بر کودکان را به حداقل برسانیم؟

خیلی مهم است که در انواع روابط خود از کار گرفته تا روابط عاطفی و تعاملات اجتماعی‌تان، زبان بدن مثبتی داشته باشید. این زبان به عنوان یک معرف یا امضا عمل خواهد کرد. اگر گوینده زبان بدن منفی داشته باشد، مخاطب هم نسبت به آنچه می‌شنود، بی‌علاقه خواهد شد. به همین خاطر اهمیت اطلاعات گفته شده، هرچقدر هم که زیاد باشد، نادیده گرفته خواهد شد.

انواع مختلف زبان بدن در ارتباطات

انواع مختلف زبان بدن، کلید‌های ارتباط موثر در زندگی روزمره‌ی ما هستند. انواع مختلف زبان بدن در ارتباطات عبارتند از:

حالات چهره

حالات چهره

چهره‌ی انسان می‌تواند احساسات بی‌شماری را بدون گفتن کلمه‌ای منتقل کند. حالات چهره بر خلاف برخی از اشکال ارتباط غیرکلامی، جهانی‌ست. به عنوان مثال، حالت چهره‌ی شادی، غم، ترس و انزجار در فرهنگ‌ها یکسان است.

حرکت و وضعیت بدن

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که نحوه‌ی نشستن، راه رفتن یا ایستادن شما روی دیگران تاثیر می‌گذارد؟ با روشی که حرکت می‌کنید می‌توانید، انبوهی از احساسات را به جهان منتقل کنید. طرز راه رفتن‌تان، نشستن و برخاستن شما بدون اینکه حرفی بزنید، گویای هزار پیام خواسته و ناخواسته از سمت شماست.

ژست

تار و پود زندگی روزمره‌ی ما با ژست‌ها تنیده شده است. گاهی اوقات هنگام بحث و گفت‌و‌گو به صورت دائم از دستان خود استفاده می‌کنیم. وقتی به کسی اشاره می‌کنیم این ژست بدنی ماست که در حال صحبت کردن است. صرف نظر از اینکه بسیاری از گفته‌های ما تنها از طریق ژست‌مان و ناگفته بیان می‌شود، معنای برخی از حرکات در فرهنگ‌های مختلف هم متفاوت است.

بیشتر بخوانید:   قدرت متقاعد سازی از کجا می‌آید؟

به عنوان مثال، علامت «OK» که با دست نشان می‌دهیم، در کشورهایی مانند آلمان، روسیه یا برزیل توهین‌آمیز تلقی می‌شود. در حالی که این علامت معمولا در کشورهای انگلیسی‌زبان پیام مثبتی را منتقل می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از تفسیر نادرست، بسیار مهم است که مراقب نحوه‌ی استفاده از ژست‌ها‌ی‌تان باشید.

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی

یکی از عناصر مهم حالت ارتباط غیرکلامی، تماس چشمی‌ست. زیرا حس بصری برای اکثر افراد شناخته‌شده است. نحوه‌ی نگاه کردن شما به یک نفر می‌تواند احساسات متفاوتی را منتقل کند. به عنوان مثال می‌توانید احترام، دشمنی، علاقه یا جذابیت را از طریق تماس چشمی ابراز کنید.

لحن زبان

چرا زبان بدن در ارتباطات مهم است؟ زیرا ارتباط فقط به آنچه می‌گویید نیست. نحوه‌ی حرف زدن شما هم بسیار مهم است. اگرچه ممکن است لحن شما بخشی از زبان بدن‌تان در نظر گرفته نشود، اما جنبه‌ی مهمی از ارتباط غیرکلامی است. مردم علاوه بر گوش دادن به کلمات شما هنگام صحبت کردن، لحن صدای شما را نیز می‌خوانند.

علاوه بر این، همه‌ی ما به زمان و سرعت سخنرانی توجه می‌کنیم. لحن و تون صدای شما، اینکه چقدر بلند صحبت می‌کنید، بسیار مهم است. بنابراین از لحن زبان‌تان می‌توانید برای نشان دادن طعنه، خشم، محبت یا اعتماد‌به‌نفس خود استفاده کنید.

کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره‌ی ما

ما در زندگی روزمره‌ی خود توسط میلیون‌ها پیام غیر کلامی احاطه شده‌ایم. استفاده‌ی افراد از حرکات دست و چشم در مکالمات‌شان و باقی بخش‌های ارتباطات اجتماعی‌شان بسیار دیده می‌شود. به همین خاطر یادگیری بیشتر این ارتباط نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد. هرچه بیشتر درباره‌ی زبان بدن بدانیم، جامعه‌پذیری ما راحت‌تر و مسیر موفقیت‌مان کوتاه‌تر خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، زبان بدن مکمل پیام‌هایی‌ست که در طول روز از افراد مختلف دریافت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:   اثرگذاری در روابط کاری از طریق بهبود زبان بدن

پس آگاهی از این زبان درک درست و بهتری از پیام‌هایی که دریافت می‌کنیم، می‌دهد. هر‌کدام از مشاغل از جنبه‌های مختلف زبان بدن استفاده می‌کنند. خیلی مهم است که درباره‌ی زبان بدن مورد نیاز شغل‌مان بیشتر بدانیم. با تسلط روی زبان بدن، می‌توان موفقیت را تضمین کرد. در زندگی و در ارتباط با خانواده، دوستان، هم‌کلاسی‌ها و دیگر روابط اجتماعی می‌توان به‌وسیله‌ی این زبان کیفیت روابط‌مان را بالاتر ببریم.

توجه داشته باشید با تکیه بر یکی از جنبه‌های زبان بدن نمی‌توان یک ارتباط غیر کلامی درست را پایه‌ریزی کرد. مجموع حرکات بدن، لحن بیان، ارتباط چشمی، ژست و حالات چهره، همگی در ارتباط غیر کلامی تاثیر مستقیم دارند. بنابراین برای تضمین موفقیت در انواع ارتباطات‌مان، باید به تمام این جنبه‌ها توجه کرده و آنها را به خوبی تحلیل و تفسیر کنیم.