من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۱۳ مورد از حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد

حرکات بدنی
حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد

هیچ‌کس دوست ندارد ضعیف به‌نظر برسد! حرکات بدن می‌توانند به‌اندازه‌ی کلمه‌ها با دیگران سخن بگویند. می‌توانند ناامنی، ناراحتی و ضعف شما را منعکس کنند. از این‌رو، خوب است حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد را بشناسید و زبان بدن مثبت و قدرتمند را جایگزین آنها کنید. کافی‌ست سرتان را بالا بگیرید تا امیدوار به‌نظر برسید. همین که حرکات بدنی ضعیف را کنار بگذارید، روحیه‌تان و اثری که بر دیگران می‌گذارید، تغییر می‌کند. پس در «همراهتم» با ما باشید و ببینید کدام حرکات بدنی شما را ضعیف جلوه می‌دهد و باید حذف شوند.

حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد

۱. شانه‌های خمیده

پدر و مادرها حق دارند مدام به بچه‌ها بگویند صاف بنشینند و قوز نکنند. شانه‌های خمیده از حرکات بدنی هستند که شما را ضعیف جلوه می‌دهد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در این زمینه انجام شد، نشان داد خمیده بودن خلق‌وخوی منفی ایجاد کرده، اعتماد به‌نفس را پایین می‌آورد. پس نخستین گام برای این‌که سیگنال مثبت و قوی از خودتان به دیگران بفرستید، این است که شانه‌ها را از حالت خمیده و قوز رها کنید و صاف بنشینید.

۲. حرف زدن با صدای خجالتی و ملایم

حرف زدن خجالتی

اگر دیگران نتوانند صدای شما را بشنوند، چگونه می‌توانند شما را فردی قدرتمند به‌حساب بیاورند؟ اگر به‌طور طبیعی صدای یواشی دارید، بهتر است با تمرین کردن تلاش کنید کمی بلندتر سخن بگویید. کلمه‌های واضح و رسا بر شنونده اثر مثبتی خواهد داشت. قبلا برای‌تان از صدای تاثیرگذار نوشته‌ایم.

۳. دست به کمر

شاید تصور می‌کردید با زدن دست‌ها به کمر فردی قوی و مسلط به‌نظر می‌رسید. دست به کمر ژست کسی‌ست که موردتهدید قرار گرفته. اما در اغلب موارد، کسی که احساس ضعف دارد و کنترل کارها از دستش خارج شده، دست‌ها را به کمر می‌زند. از این‌رو، می‌خواهد با دست به کمر ایستادن، ظاهر فردی قوی را حفظ کند. اگر عادت به چنین ژستی دارید، امروز همان زمانی‌ست که نسبت به آن آگاه شوید و کم‌کم کنارش بگذارید.

بیشتر بخوانید:   آیا احساسات واگیردار است؟

۴. دست به سینه

یکی دیگر از حرکات بدن که فرد ضعیف را تداعی می‌کند، دست به سینه بودن است . در اغلب موارد، ژستی تدافعی به‌نظر می‌رسد. ممکن است فرد برخورد سردی داشته باشد یا در وضعیت راحتی نباشد. دست به سینه نشستن در جلسه‌های کاری و هنگام روبه‌رو شدن با افراد تازه، شما را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد. بهتر است دست‌ها از هم باز باشند تا ظاهری پذیرا به شما بدهند.

۵. نگاه نکردن به فرد روبه‌رو

بعضی افراد عادت دارند هنگام سخن گفتن با دیگران به اطراف نگاه می‌کنند، به سقف زل می‌زنند یا به دوردست‌ها خیره می‌شوند. شاید این رفتار از سر خجالت، عادت یا راحت نبودن با فرد مقابل باشد. چنین ژستی ما را عصبی، بی‌تفاوت یا بی‌اعتماد نشان می‌دهد. بهتر است توجه کامل به گوینده نشان دهید و اگر درحال صحبت هستید، صورت‌تان به سمت او باشد.

۶. پایین انداختن سر

پایین انداختن سر

اگر همیشه با سر خمیده و پایین با دیگران برخورد می‌کنید و وارد صحبت می‌شوید، تصویر ضعیفی از خودتان ارائه می‌دهید. کسی که اعتماد به‌نفس دارد و احساس ضعف نمی‌کند، سر خود را بالا می‌گیرد و با سر افتاده در جمع حاضر نمی‌شود.

۷. پاهای ضربدری

بعضی‌ها هنگام نشستن پاها را روی هم می‌اندازند. چنین ژستی سیگنال تدافعی را القا می‌کند. از سوی دیگر، باز کردن بیش از حد پاها، نشانه‌ی قدرتمندی نیست، بلکه نشان از غرور و کم‌توجهی‌‌ست؛ به‌ویژه در دیدارهای رسمی حس منفی و نامناسبی به طرف مقابل می‌دهد. بهتر است پاها را در وضعیت خنثا و نزدیک به هم قرار دهید، نه به هم چسبیده و نه با فاصله‌ی زیاد. به این ترتیب، پاها مقابل بدن قرار می‌گیرند و شما را فردی مطمئن نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   خرید تکانشی چیست و چطور جلوی آن را بگیریم؟

۸. دست دادن خیلی ضعیف یا محکم

دست دادن

یکی از حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد، دست دادن اشتباه است. دست دادن در ابتدای دیدار با دیگران رخ می‌دهد و می‌تواند حس خوب یا منفی به طرح مقابل بدهد. اگر خیلی ضعیف و شل دست بدهیم، فردی ضعیف و ترسو به‌نظر می‌رسیم. دست دادن با قدرت زیاد ما را پرخاشگر نشان می‌دهد. با رعایت تعادل پیام مثبتی در چند دقیقه‌ی نخست دیدار القا می‌کنیم.

۹. برقرار نکردن تماس چشمی

بعضی از حرکات بدن باعث شک و تردید می‌شود، مانند دوری کردن از تماس چشمی. کسی که نگاهش را می‌دزدد، حس پنهان‌کاری را جلوه می‌کند. همچنین، به‌نظر می‌رسد فرد اعتماد به‌نفس ندارد و به سخن‌های طرف مقابل علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. تماس چشمی برقرار کنید که اعتماد، قدرت و هوش خود را نشان مي‌دهید. یکی از موارد مهم در جلسه‌های کاری، نگاه کردن به دیگران و حفظ ارتباط چشمی‌ست.

۱۰. بی‌قراری

انتقال حس بی‌قراری، بازی کردن با انگشت‌ها، موها، یا گوشی موبایل سیگنال عصبی و کلافه بودن است. همچنین، بی‌قراری به معنی انرژی زیاد یا حواس‌پرتی‌ست. کسی که با شما مشغول صحبت است، توجه و علاقه‌ی شما را می‌خواهد. در جلسه‌های کاری بازی کردن با خودکار، خط‌خطی کردن کاغذ یا بازی کردن با انگشت‌ها، تصویر یک فرد غیر‌حرفه‌ای را به دیگران نشان می‌دهد.

۱۱. اخم صورت

اخم صورت

تحقیقات نشان داده مغز انسان به فردی که لبخند می‌زند، واکنش بهتری نشان دارد. زیاد اخم می‌کنید؟ این پیام را به اطرافیان خود می‌دهید که از پیرامون خود ناراضی هستید. اخم مردم را از شما دور می‌کند. احساس می‌کنند آنها را قضاوت کرده‌اید. اما داشتن لبخند روی لب، فردی با اعتماد به‌نفس، امن و مطمئن را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   نظریه شخصیت اریک فروم

۱۲. رعایت نکردن فاصله

زمانی که بسیار نزدیک به فردی می‌ایستیم یا می‌نشینیم، تصویر منفی از خودمان به‌جا می‌گذاریم. با رعایت فاصله‌ی مناسب نشان دهید به حریم شخصی دیگران احترام گذاشته‌اید. زیاد نزدیک شدن به دیگران، باعث می‌شود در حضور ما احساس راحتی نکنند و به‌هیچ وجه ما را قدرتمند نشان نمی‌دهد.

۱۳. تکان دادن اغراق‌آمیز سر

شاید شنیده‌اید که با سر تکان دادن توجه خود را به گوینده نشان می‌دهید. اما اگر این تکان سر حالت اغراق‌آمیز پیدا کند، شما را فردی مضطرب و نگران نشان می‌دهد. گاهی هم تصور می‌شود حرف‌های مخاطب را درک نمی‌کنید و به همین دلیل مرتب سر تکان می‌دهید.

سخن پایانی

بدن ما زبان و واژگان خودش را دارد. این واژگان می‌تواند ما را قدرتمند و مطمئن نشان دهد. همچنین می‌تواند نشانه‌ی ضعیف بودن ما باشد. در این مقاله از «همراهتم» به چند تا از حرکات بدنی که شما را ضعیف جلوه می‌دهد، اشاره کردیم. از دید دیگران فردی قوی هستید یا ضعیف؟ کدام‌یک از این حرکات بدنی که نشانه‌ی ضعف هستند، در شما وجود دارد؟ برای تغییر آنها برنامه‌ریزی کنید.