من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

ارزش دوستان در چیست؟

ارزش دوستان
ارزش دوستان

چرا به دوستان‌مان احتیاج داریم؟

دوستی از راه‌های گوناگونی زندگی را پربار می‌کند. دوستان خوب به شما در شناخت خودتان کمک می‌کنند و شما را برای بهبود ویژگی‌هاتان به چالش می‌کشند. دوستان شما در شرایط سخت تشویق می‌کنند تا از سختی‌ها گذر کنید و در هنگام موفقیت با شما جشن می‌گیرند.

البته دوستان بیش از این‌ها به کار شما می‌آیند آنها تکیه‌گاه شما در ناراحتی‌ها هستند و تاثیر مثبتی در سلامت شما می‌گذارند. برخی از پژوهشگران حتی بر این باورند که دوستی به اندازه‌ی خوراک مناسب و ورزش برای سلامت شما ضروری‌اند.

در این مطلب از بلاگ همراهتم به فوایدی که دوستی در سلامت شما دارد اشاره می‌کنیم.

دوستان برای سلامت جسمی شما مفیدند

سلامت جسمی

مشخص شده است که دوستی حقیقتا برای سلامت جسمی انسان مفید است. حلقه‌ی نزدیک دوستان خطر مشکلات سلامتی چون دیابت و حمله‌ی قلبی و سکته را در انسان کاهش می‌دهد.

پیوندهای تنگاتنگ اجتماعی همچنین احساساتی چون تنهایی که را کاهش می‌دهد و در افزایش طول عمر موثر است. در بررسی‌ای که در سال 2010 صورت گرفت معلوم شد که احتمال مرگ در دوران جوانی به دلایل مختلف، در افرادی که روابط دوستانه‌ی قوی دارند نصف افرادی‌ست که دوستی‌های خوب را تجربه نکرده‌اند.

انزوای اجتماعی و تنهایی با مشکلات سلامتی متنوعی از جمله فشار خون بالا و سوءمصرف مواد مخدر و بیماری‌های قلبی و حتی سرطان پیوند دارد.

دوستان خوب مشوق رفتار سالم می‌شوند

رفتار سالم

یکی از دلایلی که به سلامت منجر می‌شود آن است که دوستان کمک می‌کنند که در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که مستقیما بر سلامت شما تاثیر دارد. مثلا دوستان‌تان به شما یاری می‌رسانند تا اهدافی را برای انتخاب رژیم بهتر غذایی و تمرین بیشتر برای خود تعیین کنید و پیگیر رسیدن به این اهداف باشید. آنها همچنین مراقب شما هستند و در مورد رفتارهای پرخطر (مانند مصرف مواد آسیب‌زا) به شما هشدار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:   فواید ذهن‌آگاهی چیست؟

علاوه بر این‌ها مردم وقتی با دوستان‌شان تصمیم به کاهش وزن و ورزش می‌گیرند انگیزه‌ی بیشتری برای پایبند بودن به این تصمیم دارند. وقتی دوستی در کنار شما باشد بیرون رفتن و فعالیت کردن راحت‌تر خواهد بود.

از آن گذشته ممکن است دوست‌تان به شما پیشنهادی کند که به ذهن خودتان نرسیده است و شما را برای خروج از پناهگاه ذهنی‌تان و مواجهه با هراس‌ها تشویق کند.

دوستان پشتیبان روحی شما هستند

پشتیبان روحی

وقتی در شرایط سخت ذهنی هستید، دوستان کمک‌تان می‌کنند تا از این دوران آسان‌تر گذر کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوشحالی در میان دوستان مسری است. در مطالعه‌ای که در دبیرستانی صورت گرفت مشخص شد که احتمال بهبود افسردگی در دانش‌آموزانی که دوستان شاد داشتند دو برابر بوده است. به همین ترتیب احتمال ابتلا به افسردگی در بچه‌هایی که دوستان خوشحال دارند نصف دیگران است.

دوستان به شکل‌گیری اعتماد به نفس در شما کمک می‌کنند

اعتماد

همه گهگاه دچار تردید و تزلزل می‌شوند. اما حمایت دوستان نقش پررنگی در شکل‌گیری عزت نفس دارد و به شما در شناخت قدر عزیزان کمک می‌کند.

دوستانی که پشتیبان شما هستند با تشویق شما و اطمینان‌بخشی در هنگام تردید، به اعتماد به نفس بالاتر شما کمک می‌کنند. آنها نقاط قوت شما را پررنگ می‌کنند و توانمندی‌هایتان را یادآور می‌شوند.

دوستان در مقابله با تنش یاور شما هستند

مقابله با تنش

همه گرفتار شرایط تنش‌زا می‌شوند. اگر افراد قابل اتکا در کنار شما باشد دشواری‌های شرایط تنش‌زا برایتان بسیار کمتر خواهد شد و راحت‌تر از پس استرس بر خواهید آمد.

گذراندن وقت با دوستان هم به کاهش استرس کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که در مدرسه‌ی پزشکی هاروارد (Harvard Medical School) صورت گرفت مشخص شد که «ارتباطات اجتماعی تا حدودی به رهایی از تنش کمک می‌کند، تنشی که به عروق قلبی و کارکرد دستگاه گوارش و تنظیم انسولین و دستگاه ایمنی بدن آسیب می‌رساند.»

بیشتر بخوانید:   چگونه از نشخوار فکری دست برداریم و به زندگی خود ادامه دهیم؟

همچنین دوستان به شما کمک می‌کنند تا با شرایط تنش‌زا راحت‌تر کنار بیایید. در مطالعه‌ای سطحی مشخص شد که وقتی کودکان در هنگام استرس با دوستان‌شان وقت می‌گذرانند، در بدن‌شان کورتیزول (cortisol) کمتری ترشح می‌شود. کورتیزول هورمونی است که در هنگام استرس در بدن ترشح می‌شود.

همه‌ی ما به تکیه‌گاه نیاز داریم. حس تنهایی و نداشتن دوست و پشتیبان شما را در برابر مشکلات دیگری مانند افسردگی و اعتیاد آسیب‌پذیرتر می‌کند.

دوستان کمک می‌کنند تا به اوج توانمندی برسید

توانمندی

دوستان می‌توانند تاثیرات مثبت متعددی بر شما داشته باشند. اگر با افرادی دوستی کنید که به دیگران کمک می‌کنند و برایشان وقت می‌گذارند و بلندپروازند و خانواده‌دوستند و… به احتمال فراوان این خصوصیت‌ها و ارزش‌ها در شما هم تقویت خواهد شد.

دوستان خوب تاثیر نیرومندی برای رساندن شما به اوج توانمندی‌هایتان دارند. آنها شما را همان‌جور که واقعا هستید می‌بینند و با همین ویژگی‌ها دوست‌تان دارند. آنها تشویق‌تان می‌کنند تا ویژگی‌های خود را بهبود بدهید و به فردی تبدیل شوید که مد نظر دارید، همان «خود آرمانی»تان.

دوستی از تجملات زندگی نیست و نیاز محسوب می‌شود. انسان موجودی اجتماعی است. روابط سالم و صمیمانه برخلاف «روابط سمی» شما را در پیشرفت و رسیدن به خوشبختی و موفقیت تقویت می‌کنند. دوستان خوب بال‌های شما برای سفر راحت‌تر در مسیر زندگی خواهند بود. به یاد داشته باشید که دوستی هم مانند همه‌ی داشته‌ها نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. بنابراین قدر دوستان خوب را بدانید و این قدردانی را از آنها پنهان نکنید.