من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نور و گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی
نور و گیاهان آپارتمانی

نور عنصری حیاتی برای انجام فتوسنتز در گیاهان است. بدون نور رشد گیاه محدود، کند و یا اینکه کاملا از بین می‌رود. میزان نور مورد نیاز هر گیاه متفاوت است و بستگی به فصول سال دارد. برخی از گیاهان از سایه کاملا راضی هستند درحالی‌که بعضی از گیاهان آپارتمانی به نور زیاد نیاز دارند. سطح نوری که می‌توانید در یک خانه‌ی آپارتمانی پیدا کنید کاملا متفاوت است. توجه داشته باشید این تفاوت‌ها به‌خاطر موقعیت قرارگیری درها و پنجره‌های منزل شماست. برای اینکه بفهمید میزان نور دریافتی منزلتان چقدر است باید به مسیر تابش آفتاب در طول روز توجه کنید.

نور مناسب گیاهان آپارتمانی

ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوری که می‌توانید تهیه کنید نور طبیعی‌ست که در بیشتر موارد با قرار دادن گیاه در نزدیکی پنجره‎ی مناسب به دست می‌آید. اگر منزل شما کم‌نور است و گیاهانی تشنه به نور دارید، باید سطح نور دریافتی را از منابع دیگری تهیه کنید. اگر پنجره‌های بزرگی ندارید، می توانید گیاهان آپارتمانی را جایگزین آفتاب کنید. این نوع نورها برای تحریک رشد گیاهان با انتشار یک طیف الکترومغناطیسی مناسب برای فتوسنتز طراحی شده‌اند.

در ماه‌های سرد زمستان که نور طبیعی محدود است، می‌توانید با استفاده از این لامپ‌ها، نور مورد نیاز گیاه‌تان را تامین کنید. اگر از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، می‌توانید گیاه را در هر جایی که می‌خواهید قرار دهید. درصورتی که از نور طبیعی استفاده می‌کنید، باید مکان قرار دادن گلدان‌تان را با جزئیات بیشتری انتخاب کنید. در ایران خانه‌های بسیار کمی از هر 4 طرف نور می‌گیرند. معمولا منازل تنها از یک سمت نور دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   دلایل سفر و گردشگری

پنجره های رو به شمال

پنجره-های-رو-به-شمال

پنجره هایی که رو به شمال هستند هرگز نور زیاد خورشید از آنها عبور نمی‌کند. اگر پنجره رو به شمال شرق یا شمال غرب باشد، صبح ها و عصرها به خصوص در تابستان مقداری نور خواهید داشت. گیاهانی که به نور زیاد نیاز ندارند، مناسب چنین خانه‌هایی هستند. پیچک‌ها و بسیاری از ارکیده‌ها می‌توانند کاملاً در این موقعیت رشد کنند. نور این پنجره‌ها ثبات دارد، پس می‌توانید گیاه بگونیا هم کنار پنجره‌تان داشته باشید. اتاق‌های رو به شمال، منبع حرارت طبیعی ندارند. اگر گیاه شما از گرما فراری‌ست، چنین اتاق‌هایی را به شما توصیه می‌کنیم.

پنجره های رو به شرق

خانه‌های شرقی در ابتدای روز نور زیاد و گرمی دارند. بعضی از گیاهان در این نور به خوبی رشد می‌کنند، اما برخی دیگر فقط با آن سازگار می‌شوند و رشد مورد نظر را ندارند. پنجره‌های رو به شرق سطوح نور بسیار خوب و منابع طبیعی گرما را بدون اینکه شدید باشند دریافت می‌کنند. اکثر گیاهانی که روبه شمال رشد خوبی دارند هم در چنین خانه‌هایی، پربار خواهند بود.

پنجره های رو به جنوب

پنجره-های-رو-به-جنوب

همانطور که زمین در طول چرخه‌ی 24 ساعته‌ی خود می‌چرخد، از اواخر صبح تا اواسط بعد از ظهر، سیاره‌ی زمین به نزدیکترین فاصله به خورشید می‌رسد. بنابراین قوی ترین پرتوهای خورشید در این قسمت از روز از پنجره‌های رو به جنوب عبور می‌کند. گیاهانی که به آفتاب کامل نیاز دارند، مناسب خانه‌های جنوبی هستند. اما اگر گلدان شما سایه‌دوست است، فقط در زمستان آن را مقابل این پنجره قرار دهید.

هنگام قرار دادن گلدان خود مقابل این پنجره باید مطمئن شوید که آیا گیاه آپارتمانی شما می‌توانند دمای بسیار گرم را با نور بسیار قوی برای مدت زمان طولانی تحمل کنند.

بیشتر بخوانید:   چند نکته‌ی خانه داری که تا به حال نشنیده بودید

در کل پنجره‌های رو به جنوب اگر تهویه‌ی مناسبی داشته باشند، تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی می‌توانند از این فضای نور درخشان استفاده کنند.

پنجره های رو به غرب

هرچه به سمت بعدازظهر برویم، نور خورشید نسبت به ظهر ضعیف‌تر است، اما از آنجا که دمای محیط در این نقطه از روز احتمالاً از قبل کاملاً گرم است، گرمای بیش از حد در این مکان‌ها می‌تواند برای گلدان شما مشکل‌ساز باشد. از تهویه‌ی مناسب این نقطه از خانه مطمئن شوید. گل‌های آپارتمانی عالی برای قرار دادن مقابل پنجره‌های رو به غرب، همان‌هایی هستند که عاشق آفتابند. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها مقابل این پنجره‌ها گل می‌دهند. کروتون و انواع یاس هم برای پنجره‌‌ی رو به غرب مناسبند.

علائم هشدار دهنده‌ کم نوری گیاه

کم-نوری-گیاه

اگر سطح نور مناسب نباشد، با گذشت زمان گیاهان شما با علائم زیر خبر از کم‌نوری می‌دهند:

پیچ‌خوردگی برگ‌ها

پژمردگی

کم‌رنگ شدن برگ‌ها

قهوه‌ای شدن برگ‌ها

درآمدن برگ‌های جدید بسیار کوچکتر از برگ های موجود

نور خیلی کم

از دست رفتن تنوع رنگی در برگ‌های رنگارنگ

توقف رشد گل‌های گیاه

ریزش برگ‌های قدیمی

متاسفانه علائم بالا پس از مدتی خود را نشان می‌دهند. برای مثال برگ گیاه شما یک‌شبه نمی‌ریزد. اگر از نور مناسب گیاه خود آگاهی کافی نداشته باشید، به تدریج و طی چند هفته یا حتی ماه‌ها شاهد ریزش برگ‌ها خواهید بود. اگر تازه‌کار هستید حتما به این مقاله مراجعه کنید، پیش از اینکه گیاه خود را به کشتن دهید. آینه‌ها یا اجسام سفید نزدیک به گلدان‌تان می‌توانند، نور اطراف گیاه را منعکس کنند. بنابراین می‌توان از چنین حقه‌هایی برای داشتن نور بیشتر استفاده کرد.