من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

نحوه مدیریت خشم در زندگی مشترک

مدیریت-خشم
روش مدیریت خشم در زندگی مشترک

هر فرد متاهلی می‌داند که ازدواج بدون تعارض وجود خارجی ندارد، زیرا همه‌ی زن و شوهر‌ها عقاید متفاوتی دارند. به همین خاطر بحث و جدل بین زوجین کاملا طبیعی‌ست. گاهی این مشاجرات به عصبانیت و خشم منجر می‌شود. اما ما باید بدانیم برای مدیریت خشم در زندگی مشترک لازم است چه کار‌هایی انجام دهیم.

شما به عنوان یک فرد متاهل باید بدانید که یکی از سخت‌ترین قسمت‌های زندگی، نحوه‌ی برخورد مؤثر و مدیریت خشم در زندگی زناشویی‌ست. خشم یک احساس کاملا طبیعی و سالم است، اما باید به آن توجه زیادی داشته باشیم. اگر بخواهیم تعریفی از خشم در زندگی زنا‌شویی داشته باشیم، باید بگوییم که عصبانیت‌هایی که در اثر ناامیدی از شریک زندگی‌مان ایجاد می‌شود به چنین خشمی تبدیل می‌شود.

اگرچه خشم یکی از رایج‌ترین احساسات شناخته شده‌ی انسانی‌ست، اما افراد کمی مهارت‌های کافی برای واکنش به این احساس را دارند. تشخیص اینکه چه چیزی ما را عصبانی می‌کند می‌تواند به ما کمک کند تا راه‌های بهتری برای مقابله با این احساس پیدا کنیم. بعد از اینکه فهمیدیم چه چیز‌هایی موجب عصبانیت ما می‌شوند باید به دنبال راه‌های کنترل آن باشیم.

اگر تعارضات به روشی سالم مدیریت شود، می‌تواند به تقویت رابطه‌ی عاطفی شما کمک کند، وگرنه می‌تواند عشق و محبت بین‌تان را سرکوب کند. روان‌شناسان معتقدند که خشم در روابط زناشویی بیش از هر رابطه‌ی دیگری پیش می‌آید زیرا مشکلات حل نشده در زندگی مشترک علت اصلی خشونت نسبت به همسر است. موفقیت یا شکست در یک ازدواج کاملا به کنترل و مدیریت خشم در زندگی مشترک وابسته است.

پرونده‌ی مشاجرات خود را به‌موقع ببندید

حل-کردن-مشاجرات

درگیری، عصبانیت و دعوا‌های بی‌نتیجه درنهایت به خشم منجر می‌شوند. متاسفانه اغلب زوجین فکر می‌کنند با سرکوب احساسات و نادیده‌گرفتن عصبانیت خود، به زندگی مشترک خود کمک کرده‌اند. اما متاسفانه کاملا برعکس عمل کرده‌اند. مشاجرات و جدل‌هایی که بدون نتیجه رها می‌شوند به آتش زیر خاکستر تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:   بهبود سواد ارتباطی تنها با چند تمرین ساده

اگر شما و همسرتان بتوانید با آگاهی از تعارضات خود عبور کنید می‌توانید از ایجاد درگیری‌های مشابه در آینده جلوگیری کنید. به همین خاطر لازم است متوجه شوید چه چیزی شما و همسرتان را عصبانی کرده‌است و برای حل آن مشکل راهی منطقی پیدا کنید.

توجه کنید که انتقاد‌های پی‌در‌پی، کنایه و غر زدن‌های شما و همسرتان نتیجه‌ی تعارضات حل نشده‌ی قبلی‌ست. پس بهتر است به جای بی‌تفاوتی نسب به موضوع، آن را به طور کامل حل و فصل کنید.

اگر زوج ها در اوایل رابطه‌ی خود یاد بگیرند خشم خود را به درستی ابراز کنند و با تعارضات خود کنار بیایند، می‌توانند ازدواج خود را بیمه کنند.

مهم‌ترین پیش‌شرط موفقیت در چنین مشاجراتی این است که زن و شوهر تلاش کنند تا خودشان را اصلاح کنند، نه اینکه در هنگام مشاجره یکدیگر را تخریب کنند. در اینجا به چند دستورالعمل اشاره می‌کنیم که می‌تواند به زوج‌ها در مدیریت خشم در زندگی مشترک و تعارضات‌شان کمک کند:

با یکدیگر گفت‌و‌گو کنید

منظور همسرتان را حدس نزنید. تصور نکنید که می‌دانید همسرتان دقیقا چه احساسی دارد. بیشتر تعارضات زمانی حل‌نشده باقی می‌مانند که شما در مورد احساسات خود صحبت نمی‌کنید. دلیل ناراحتی خود را بگویید. بدون کنایه و متلک گفتن صحبت کنید. نه شما و نه همسرتان اجازه ندارید به خاطر ناراحتی خود از الفاظ بد و ناراحت‌کننده استفاده کنید. شما در میدان جنگ نیستید و طرف مقابل دشمن شما نیست. پس به‌جای تخریب همدیگر دلیل اصلی ناراحتی خود را بگویید.

برای جلوگیری از پرخاش، به همدیگر زمان بدهید

زمان-دادن-به-یکدیگر

اگر فکر می‌کنید چند دقیقه سکوت می‌تواند شما و همسرتان را آرام کند، حتما این کار را بکنید. توجه داشته باشید که سکوت شما نباید به فراموشی و کنار گذاشتن موضوع ختم شود. این سکوت تنها برای این است که ناراحتی شما به خشم و درنهایت پرخاشگری تبدیل نشود. به همین دلیل در زمان این سکوت دوباره از اول به موضوع نگاه کنید تا این بار با آرامش صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:   ناگفته‌هایی از تاثیر طلاق بر زندگی مردان

از این شاخه به آن شاخه نپرید

پریدن-از-این-شاخه-به-آن-شاخه

قرار نیست از هر راهی وارد شوید تا ثابت کنید عصبانی هستید. شما تنها باید دلیل عصبانیت خود را به همسرتان بفهمانید. پس لازم نیست برای این کار موضوعات قدیمی یا بی‌ربط را بیان کنید تا او را خسته کنید. برای خشمگین نشدن خود و همسرتان به طور مستقیم از دلیل عصبانیت‌تان حرف بزنید.

زمان و مکان را با دقت انتخاب کنید

زمان-و-مکان

مطمئن باشید که هر دوی شما آماده‌ی صحبت هستید. متاسفانه دلیل خیلی از خشم‌ها این است که موضوع در زمان و مکان نامناسبی مطرح می‌شود. بنابراین حتی اگر همسرتان این موضوع را نادیده گرفت، از همسرتان بخواهید که در فرصت مناسب در مورد این موضوع با هم حرف بزنید. به یاد داشته باشید که از این راه برای فرار از مشاجره استفاده نکنید، زیرا دقیقا نتیجه‌ی عکس خواهد داشت.

انتظارات معقولی از هم داشته باشید

از شریک زندگی خود انتظاراتی داشته باشید که بتواند از پس آن بربیاید. خودتان را جای او بگذارید و ببینید که اگر جای او بودید از چنین انتظاراتی استقبال می‌کردید؟ هر کسی وقتی با توقعات نا‌به‌جایی مواجه شود می‌تواند خشمگین شود. حتی خود شما. پس عاقلانه رفتار کنید و چیزی را بخواهید که شدنی باشد.

راه‌حل هم داشته باشید

راه-حل-زندگی-مشترک

اگر شکایتی دارید، آماده باشید که حداقل یک راه حل برای مشکل پیشنهاد دهید. این که تنها مشکل را مطرح کنید و پیدا کردن راه را به گردن همسرتان بیاندازید کار درستی نیست و می‌تواند او را عصبانی‌تر هم بکند. به علاوه خود شما هم باید مایل به سازش باشید.

بیشتر بخوانید:   آبروداری با رازداری در زندگی مشترک

زوج‌های خوشبخت می‌دانند چگونه و چه زمانی از دعوا دست بکشند. در حالت ایده‌آل، دعوا زمانی پایان می‌یابد که هر یک، از فرصت‌های خود برای بیان ناراحتی‌های خود استفاده کرده باشد. اما گاهی اوقات یکی از زوجین آن قدر ناراحت است که نباید به مشاجره ادامه دهند؛ بنابراین قبل از اینکه به یک راه حل برسند، باید بحث را متوقف کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است

پیشگیری-بهتر-از-درمان

زوج های خوشبخت بدون مشکل نیستند. آنها یاد گرفته‌اند چطور در زمان مناسب مشکلات را مطرح کنند. چنین زن و شوهر‌هایی مدیریت خشم در زندگی مشترک را به خوبی بلدند. آنها می‌دانند که پس از تمام این اختلافات قرار است باز هم با یکدیگر زندگی کنند. به همین دلیل چیزی نمی‌گویند یا کاری نمی‌کنند که بعدا پشیمان شوند. مهم‌ترین اصل زن‌و‌شوهر‌های موفق در زندگی مشترک احترام است. پس برای حفظ آن تلاش می‌کنند و هرچیزی را به زبان نمی‌آورند و به همین ترتیب از خشم همسرشان جلوگیری می‌کنند.