من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

۹ روش‌ حفظ انگیزه هنگام دورکاری

حفظ انگیزه در دورکاری
روش‌ های حفظ انگیزه هنگام دورکاری

حفظ انگیزه هنگام دورکاری بسیار چالش برانگیز است. چرا که هیچ رئیس و سرپرستی در کنار ما نیست و کسی از ما گزارش کار نمی‌خواهد. اگر فضای کاری جداگانه‌‌ای نداشته باشیم و از خانه‌مان کار کنیم، دلیل برای حواس‌پرتی فراوان است. به همین بهانه سراغ پیدا کردن راهکارهایی رفتیم تا ببینیم چطور می‌شود در دورکاری انگیزه‌مان را حفظ کنیم و حالا در این نوشته، با معرفی ۹ روش برای حفظ انگیزه هنگام دورکاری در کنار شما هستیم.

چرا باید در دورکاری انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟

اگر فریلنسری یا همان دورکاری را تجربه کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که چرا پای چنین موضوع مهمی یعنی؛ شناخت روش‌های حفظ انگیزه هنگام دورکاری، به بحث امروزمان در بلاگ همراهتم باز شده است. هنگامی که تلویزیون روشن است، تلفن زنگ می‌خورد و یخچال و خوراکی‌های داخل آن در چند قدمی ما قرار دارد، تمرکز داشتن به‌هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.

از سوی دیگر، با شروع همه‌گیریِ بیماری کووید در سال 2020، تعداد فریلنسرها در همه‌ی کشورها بیشتر شده است. تنها در امریکا حدود شصت میلیون نفر دورکاری می‌کنند که به‌نظر می‌رسد با توجه به شناخته شدن و جا افتادن این سبک کاری، تعداد فریلنسرها در آینده‌ای نزدیک از این رقم هم بیشتر خواهد شد. یا در مثالی دیگر، تعداد کارکنان دورکار در بریتانیا از یک سوم به نیمی از تمام کارکنان افزایش پیدا کرده است. در کشور ما هم کارکنان زیادی دورکار هستند و خانه یا یک کافه‌ی دنج را به‌عنوان محیط کارشان انتخاب کرده‌اند.

با وجود جذابیت‌های اولیه‌ی کار کردن از خانه، مانند حذف شدن مسیر و سختی رفت‌وآمد، داشتن ساعت کاری شناور و برگزاری جلسه‌های کاری به‌شکل آنلاین؛ مشکل اصلی یعنی حفظ نظم، انگیزه و روتین روزانه برای انجام دادن به‌موقع کارها به‌شدت اذیت‌کننده است. اگر شما هم با این مشکل دست به‌گریبانید، با ما همراه باشید تا ببینیم چه روش‌هایی برای حفظ انگیزه هنگام دورکاری وجود دارد.

۱. چرا فریلنسر شدم؟

گاهی لازم است به خودمان یادآوری کنیم که چرا دورکاری را انتخاب کرده‌ایم. دلیلش شاید این باشد که می‌خواستیم ساعت کاری شناور و انعطاف‌پذیرتری داشته باشیم. بعضی‌ها هم مدام در حال سفر هستند و دورکاری برای سبک‌ زندگی‌شان مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید:   ۹ تا از عادتهایی که افسردگی را افزایش می دهند

مرور انگیزه‌ی اصلی و اولیه‌مان برای دورکار شدن، به ما کمک می‌کند تا برای انجام به‌موقع و تحویل دقیق پروژه‌ها انگیزه داشته باشیم. می‌توانیم در زمان‌های بی‌حوصلگی، خوبی و مزیت‌‌های دورکاری را دوباره برای خودمان مرور کنیم تا بتوانیم کار و پروژه‌هایمان را پرانرژی‌تر از قبل، دوباره از سر بگیریم.

۲. فضای کار مجزا

فضای-کار-مجزا

داشتن فضای کاری مشخص و خصوصی یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ست که می‌تواند انگیزه‌ی کارکنان دورکار را بالا ببرد. در غیر این‌صورت ممکن است هر روز مجبور شویم از یک گوشه‌ی خانه سر درآوریم. بهتر است محل کارمان نزدیک به محل استراحت و تخت‌خواب‌مان نباشد. وجود پنجره و جریان داشتن هوای تازه به سرحال ماندن ما کمک بزرگی می‌کند. همچنین، وجود گل و گیاه باعث می‌شود دیرتر احساس خستگی کنیم.

3. سیستم برنامه و پاداش

سیستم-برنامه-و-پاداش

برای موفقیت در هر کاری باید هدف مشخص داشته باشیم. یکی از روش‌های حفظ انگیزه هنگام دورکاری، نوشتن هدف‌های روزانه و هفتگی‌ست. بهتر است هدف‌های روزانه‌مان سنگین و شلوغ نباشند تا در طول روز بتوانیم تمام آنها را با موفقیت انجام دهیم و به پایان برسانیم. درست است که با تیک زدن کارهای انجام شده، احساس رضایت و موفقیت می‌کنیم؛ ولی گاهی می‌توانیم برای خودمان پاداش هم درنظر بگیریم.

برای مثال، اگر به هدف‌های هفتگی‌مان رسیدیم و همه‌ی کارها را به موقع انجام دادیم، آخر هفته خودمان را به غذای خوش‌مزه‌ای از رستوران محبوب‌مان مهمان ‌کنیم، یا اگر تسک‌های امروز انجام شد، یک قسمت از سریال محبوب‌مان را تماشا ‌کنیم و اگر یک ساعت کار مفید داشتیم، می‌توانیم ده دقیقه گشت‌وگذار در گوشی و اینترنت را به خودمان جایزه بدهیم.

4. داشتن روتین و برنامه مشخص

از خانه کار کردن و حضور نداشتن در شرکت، به معنی بی‌برنامه بودن نیست. هر فریلنسری باید برنامه‌ی روزانه‌ی منظمی را برای خودش تعریف کند. شاید بتوانیم با صبح زود بیدار شدن، حسی شبیه به آماده شدن و رفتن به محل کار را در خودمان ایجاد کنیم. حتی اگر آدم سحرخیزی نیستیم، باز هم می‌توانیم روتین منظمی را برای ظهر تا آخر شب‌مان تعریف کنیم. باید ببینیم که چه ساعتی از روز توانایی و خلاقیت بیشتری برای کار کردن داریم.

بیشتر بخوانید:   تست لنگرگاه شغلی: انتظارات شما از شغلتان چیست؟

5. زمان استراحت

زمان-استراحت

همان‌گونه که برای کار کردن برنامه‌ریزی می‌کنیم، لازم است زمانی را هم به استراحت کردن اختصاص دهیم. نوشیدن یک فنجان چای بهانه‌ی خوبی‌ست تا چشم‌هایمان کمی استراحت کند و از میز کار و لپ‌تاپ دور شویم. وعده‌ی ناهار بهتر است دور از فضایی که به کار اختصاص داده‌ایم، صرف شود. همچنین سعی کنیم به مزه‌ی غذا توجه ‌کنیم و ذهن‌مان را از هرآنچه که مربوط به کار است، آزاد ‌کنیم. چرا که قرار است دوباره با انرژی سر کار برگردیم.

6. نیاز به تمرکز

اگر حواس‌مان با صدای تلویزیون یا اعلان‌های موبایل پرت نشود، راحت‌تر می‌توانیم در دورکاری انگیزه‌مان را حفظ کنیم. بدون شک فضای آرام و بدون مزاحمت، تمرکز ما را بالا می‌برد.

شاید فکر کنیم یکی از دلایل انتخاب دورکاری همین در دسترس بودن تلویزیون و موبایل است. اما اگر بخواهیم تمام مدت کنار آنها بمانیم، دیگر تمرکزی برای انجام پروژه‌ها باقی نمی‌ماند. گاهی لازم است ریموت‌کنترل تلویزیون، پلی‌استیشن و گوشی موبایل‌مان را در اتاق دیگری بگذاریم و فقط به تاریخ تحویل پروژه فکر کنیم.

۷. ساعت پایان کار

ساعت-پایان-کار

قرار نیست شبانه‌روز کار کنیم و ساعت کاری‌مان نامحدود باشد. به‌ویژه اگر فرزند کوچکی داریم که به مهدکودک یا مدرسه می‌رود و باید سر ساعت مشخصی به خانه برگردد. پس بهتر است زمان مشخصی را برای پایان دادن به کار درنظر بگیریم.

رعایت همین نکته باعث می‌شود تا زودتر کار را آغاز کنیم و به برنامه‌ریزی‌مان پایبند بمانیم. چرا که می‌دانیم زمان محدود و مشخصی دراختیار داریم. به این‌ترتیب، ساعت‌های پایانی روز به زمانی خصوصی برای خودمان و خانواده‌مان تبدیل می‌شود که در آن بازه‌ی زمانی می‌توانیم به کارهای شخصی‌مان رسیدگی کنیم.

بیشتر بخوانید:   فاکتورهای مهم پیشرفت شغلی

۸. معاشرت و بیرون رفتن از خانه

و حالا نوبت می‌رسد به معرفی یک روش هیجان‌انگیز برای حفظ انگیزه هنگام دورکاری؛ یعنی معاشرت کردن! واقعیت این است که اغلب فریلنسرها ساعت‌های طولانی در خانه و در خلوت خودشان، تنها هستند. دور ماندن از دیگران و معاشرت نکردن می‌تواند باعث افسردگی و حواس‌پرتی شود. معاشرت، به‌ویژه با افراد دورکار دیگر بسیار موثر است. با این کار می‌توانیم ایده‌ها و مشکلات‌مان را با هم درمیان بگذاریم و با انرژی بیشتری کار را ادامه بدهیم.

همچنین درکنار مهمانی رفتن و وقت‌گذرانی با دوستان، بهتر است گاهی هم به موزه، رستوران و مراکز خرید نیز سری بزنیم و کمی از دنیای کار بیرون بیاییم.

۹. اپلیکیشن‌های موثر

اپلیکیشن-های-موثر

به‌کار گرفتن تکنولوژی یکی دیگر از روش‌های حفظ انگیزه در زمان دورکاری است و برای این کار، می‌توانیم از برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های متنوعی استفاده کنیم. این برنامه‌ها برای زمان‌بندی، استراحت یا تمرکز بسیار کاربردی‌اند. برای مثال اپلیکیشن Calm به تمرکز و تنفس منظم کمک می‌کند یا به کمک Headspace می‌توانیم در زمان حال بمانیم و از حواس‌پرتی جلوگیری کنیم.

بعد از خواندن این مطلب دیگر می‌دانید که چطور باید در دورکاری انگیزه‌تان را حفظ کنید. اگر از اپلیکیشن یا برنامه‌ی خاصی برای تمرکز و حفظ انگیزه بهره می‌برید، با خوانندگان ما در «همراهتم» درمیان بگذارید. همچنین به ما بگویید کدام‌یک از روش‌های بالا برایتان جدید بوده است و تا به‌حال امتحانش نکرده‌اید. بی‌صبرانه منتظر خواندن تجربه‌های شما هستیم.