من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سفردرمانی چگونه به سلامت روان ما کمک می‌ کند؟

سفر-درمانی
سفردرمانی

سازمان جهانی بهداشت سلامت روان را این‌گونه تعریف می‌کند: «سلامت روان حالتی از سلامت است که فرد در آن توانایی‌های خود را می‌شناسد، می‌تواند با تنش‌های معمول زندگی کنار بیاید، پربازده کار می‌کند و می‌تواند در اجتماع خود سهم داشته باشد». به‌طور قطع، برای بهره‌بردن از زندگی سلامت روان بسیار ضروری است.

شکی نیست که همه تعطیلات و سفرهای تفریحی را بسیار دوست دارند. حال این سفر می‌تواند سفری طولانی به خارج از کشور باشد یا حتی پیک‌نیکی طولانی در پارک جنگلی حومه شهر. فرقی ندارد که سفر شما چقدر دور یا طولانی باشد، اگر در سفر آرامش دارید و از آن لذت ببرید، کمک فراوانی به سلامت روان خود کرده‌اید.

در این مطلب از بلاگ همراهتم به بررسی دلایل فایده‌ی سفر برای سلامت روان می‌پردازیم. امیدواریم که خواندن این مطلب انگیزه‌ی لازم برای آزاد کردن وقت و سفر کردن را در اختیار شما بگذارد.

سفر با کاهش استرس در ارتباط است

در جامعه‌ی امروزی ما ارزش فراوانی بر کار و زندگی مطابق تقویم و ساعت «5ـ9» کاری گذاشته می‌شود. با این حال بسیاری از مردم تحت فشار و توقعات فراوان زندگی روزمره، آزار می‌بینند. بسیاری از مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و پریشانی آسیب دیده‌اند. از این رو در بسیاری از بررسی‌ها مشخص شده است که جدا شدن از فضای تنش‌زای کار روزمره و سفر کردن به فرد کمک می‌کند تا از موقعیت‌های تنش‌زا فاصله بگیرد و بیشتر بر علایق شخصیش تمرکز کند.

سفر شادی و طراوت شما را حفظ می‌کند

شادی در سفر

همان‌طور که بالاتر گفتیم اغلب ممکن است تنش‌های زندگی روزمره بیش از حد تحمل انسان باشد. وقتی در تعطیلات به سفر می‌روید فرصت خواهید داشت که از الگوی رفتاری عادی خود فاصله بگیرید و شیوه‌های جدیدی را امتحان کنید. این کار به مغز امکان مسیریابی مجدد برای رفتارهای عادی‌شده را می‌دهد که در نهایت سبب تقویت روحیه و اعتماد به نفس شما خواهد شد. آیا تا به حال احساس کرده‌اید که در خانه‌ی خود گرفتار شده‌اید؟ انگار که ممکن است تا ابد در حباب حبس بمانید؟ سفر به مغز شما کمک خواهد کرد که در تجربیات جدید شناور شوید و همین امر سبب خلق خوشحالی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   علت‌های عزت نفس پایین کدامند؟

سفر الهام ‌بخش قوه‌ خلاقه‌ شماست

به هر طریق و به هر کجا که سفر می‌کنید، چه برای تعطیلات دریایی به جزایر جنوبی می‌روید یا برای دیدن طبیعت سرسبز به شمال می‌روید و یا در دل شب کویر به تماشای ستارگان می‌پردازید یا برای دیدن آثار باستانی یا فرهنگ‌های گوناگون به مناطق متفاوت سفر می‌کنید؛ سفر الهام‌بخش خلاقیت شماست. هر کجا که بروید مغز شما فرهنگ، چشم‌انداز و در برخی موارد زبان‌های جدید را چون اسفنج در خود می‌کشد. این امر سبب می‌شود که عمیق‌تر درباره‌ی شگفتی‌های طبیعت یا اجتماع بشری فکر کنید. گسترش خلاقیت یکی از دلایل عالی برای سفر کردن است.

سفر بازده کاری را افزایش می ‌دهد

افزایش بازده کاری

اگر حس می‌کنید کار زیاد شما را از پا در آورده است یک هفته مرخصی بگیرید و به سواحل دریا یا جنگل یا یکی از شهرهای زیبا و صمیمی بروید. در تحقیقی که در مجله‌ی کسب و کار هاروارد (Harvard Business Review) بر بیش از 400 مسافر صورت گرفت مشخص شد که حدود 94% از مشارکت‌کنندگان پس از بازگشت از مسافرت از همیشه پرتوان‌تر وشاداب‌تر بودند.

مسافرت اعتماد به نفس و استقلال را افزایش می‌ دهد

فرقی نمی‌کند که به تنهایی سفر می‌کنید یا گروهی، سفر به شما کمک می‌کند تا از لحاظ ذهنی و احساسی محکم‌تر و استوارتر شوید. در سفر شما خود را در فرهنگ دیگران غوطه‌ور می‌کنید و با زبان و تجربیات و رسوم جدید آشنا می‌شوید. شاید یافتن راه حل مشکل دشوار باشد، ولی از آنجا که در سفر هستید و از زندگی روزمره فاصله دارید فرصت مناسب و بی‌خطری برای تمرین استقامت، استقلال و ارتقا اعتماد به نفس در اختیارتان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:   آیا سفید شدن مو ربطی به استرس دارد؟

سفر به ساخت ارتباطات جدید کمک می‌ کند

ساخت-ارتباطات-جدید

در طول سفر زمان فراغت زیادی وجود دارد که در آن می‌توان با افراد جدید هم‌صحبت و همراه شد. از قدیم گفته‌اند «آدم را باید در سفر شناخت.» برخی از بهترین و قوی‌ترین دوستی‌ها در سفر شکل می‌گیرد. در سفر تجربیات متفاوت و گاهی غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید که مثالی در زندگی روزمره ندارد، در این شرایط می‌توانیم با جنبه‌های دیگری از شخصیت افراد آشنا شویم و همین به شناخت بهتر از آدم‌ها کمک می‌کند.

ممکن است سفر به مبارزه با بیماری‌ ها کمک کند

در برخی پژوهش‌ها مشخص شده است که ارتباط فراوانی بین سفر و کاهش خطر افسردگی و بیماری‌های قلبی وجود دارد. همچنین سفر به کسب عادت‌های جدید و فاصله‌گرفتن از عادت‌های ناسالم کمک می‌کند. سفر به تقویت روحیه کمک می‌کند و روحیه‌ی قوی برای مبارزه با بیماری بسیار حیاتی است.

سفر به تناسب اندام و در نهایت به تندرستی کمک می‌ کند

تاثیر سفر در تندرستی

به‌هرحال از قدیم گفته‌اند که عقل سالم در بدن سالم است. قدم زدن در سواحل زیبا، شنا در دریاچه و دریا و اقیانوس، قایق‌سواری، کوهپیمایی، چادر زدن در جنگل، گشت و گذار در شهرهای باستانی و پیاده‌روی در بازارهای رنگارنگ شهرهای جدید به شما کمک می‌کند که تناسب اندام‌تان را حفظ کنید. در پژوهش‌ها مشخص شده است که فعالیت‌های جسمانی در هنگام سفر بیشتر از شرایط عادی است و همین به سلامت جسم و روان شما کمک می‌کند. خوبی سفر آن است که بیشتر اوقات حتی حواس‌تان نیست که گام‌های لازم روزانه برای سلامت را می‌پیمایید.

سفر برابر است با مراقبت از خود

چقدر از زندگی روزمره را 100 درصد حواستان به خودتان است؟ آیا ضرب‌الاجل‌های کاری همه‌اش برای خودتان است؟ به نظر نمی‌رسد چنین باشد. سفر، کاری‌ست که فقط برای خود می‌کنید. در سفر به علایق‌تان می‌پردازید و به نیازهای خود رسیدگی می‌کنید و نگران توقعات دیگران و راضی کردن‌شان نیستید.

بیشتر بخوانید:   بررسی موشکافانه تقابل پذیرش اجتماعی و طرد شدگی

سفر شما را از محیط امن و خشک معمول دورتان بیرون می ‌کشاند

کسب-تجربه-های-جدید

همان‌طور که بالاتر گفتیم، همواره سفر شما را با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جدید روبرو می‌کند. شما با شرایط و رخدادهایی مواجه می‌شوید که پیش‌تر تجربه‌شان نکرده‌اید. شاید در نظر اول این امر چندان راحت نباشد، ولی همین کار تجربیات جدیدی را برای شما فراهم می‌کند که شما را پخته‌تر و آماده‌تر برای مواجهه با جهان ناشناخته‌ها خواهد کرد. احتمالا پس از کسب تجربیات جدید و بازگشت به زندگی روزمره تنش‌هایتان کم‌تر و منعطف‌تر شده‌اید.

جمع‌بندی

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی… سفر ما را مجرب‌تر و سرزنده‌تر می‌کند. هر چه تجربه‌ی ما بیشتر باشد و دنیادیده‌تر شده باشیم، وقایع و رخدادهای جدید را راحت‌تر می‌پذیریم و کمتر از مواجهه با وقایع غیرمنتظره شوکه می‌شویم. در دنیایی که پر از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است و با سرعتی سرسام‌آور به پیش می‌تازد، سردرگمی مانع بزرگی برای پیشرفت است و ما را از جریان زندگی عقب می‌اندازد. این‌ موارد از فوایدی است که برای زندگی روزمره الزام محسوب می‌شود.

سفر لذت‌بخش است. خوراکی‌های رنگارنگ و مناظر چشم‌نواز و مردمی که رفتار و گفتار و پوششان متفاوت است ما را در واقعیت به دنیای خیال می‌برد.

حتی می‌توان بیشتر از این‌ها به سفر اهمیت داد و گفت: «سفر زندگی است و زندگی سفر…»