من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی؛ روستا را در دل شهر تجربه کنید

سبک روستیک
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم چیدمان خانه‌ی جذابی داشته باشیم، باید سبک‌های مختلف را بشناسیم و ببینیم کدام با سلیقه و اثاث ما هماهنگ‌ترند. می‌خواهیم ببینیم سبک روستیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. سبک روستیک در دکوراسیون داخلی چند سالی‌ست که حسابی ترند شده و طرفدار زیادی پیدا کرده. خیلی‌ها به وسایل طبیعی و ارگانیک توجه خاص نشان می‌دهند و دوست دارند دوری از طبیعت را با انتخاب سبکی مانند روستیک جبران کنند. در نوشته‌ای تازه از «همراهتم» خواهید دید سبک روستیک چیست و چطور می‌توانیم آن را وارد دکوراسیون خانه‌مان کنیم.

سبک روستیک چیست و چه زمانی شکل گرفته؟

تاریخچه‌ی طراحی داخلی روستیک به قرن نوزدهم می‌رسد. در آن زمان گروهی از مردم در امریکا به مکان‌های دور از شهر رفتند و زندگی تازه‌ای ساختند. بیشتر آنها لوازم خانه همراه نداشتند، چراکه جابه‌جایی اثاث سنگین خانه، کار آسانی نبود. از این‌رو، با وسایلی که در نزدیکی خانه پیدا می‌شد،‌ لوازم تازه‌ای تهیه کردند.

سبک خانه‌ی تازه‌ی آنها، هیچ شباهتی به دکوراسیون ایالت‌های شمالی یا خانه‌های سنتی اروپایی نداشت. این سبک پایه و اساس سبک روستیک در دکوراسیون داخلی‌ست که امروز آن را در گوشه‌وکنار دنیا می‌بینیم.

سبک روستیک در مد و استایل

استایل روستیک المان‌هایی از ترندهای معروف مانند بوهو، فولکور و محلی را کنار هم قرار می‌دهد. از طرح و نقش‌های ملی و قومی در کشورهای مختلف وام می‌گیرد و ممکن است نقشی از پوشاک قاره‌ای دیگر هم در آن ببینیم. لباس‌های استایل روستیک ساده و راحتند و از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند. لنین، پشم یا چرم از جنس‌های متداول در استایل روستیک هستند.

بیشتر بخوانید:   انواع خاک برای گلکاری در آپارتمان

همچنین از اکسسوری‌های دست‌ساز یا هنر دستی مانند گلدوزی در دوخت این لباس‌ها بهره می‌بریم. پارچه‌ی این لباس‌ها اغلب به رنگ‌های سفید، بژ یا خاکستری انتخاب می‌شوند.

ویژگی‌های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی کدامند؟

۱. تاکید بر طبیعت

طبیعت در روستیک

بدون شک یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این سبک، استفاده از مواد اولیه و وسایل طبیعی‌ست. عناصر ارگانیک در طبیعی‌ترین وضعیت به‌کار گرفته می‌شوند. تیر سقف چوبی، کف‌پوش چوبی و میز ناهارخوری چوبی ازجمله مواردی‌ست که در خانه‌ای با چیدمان روستیک می‌بینیم.

تنوع بافت زیادی به‌چشم می‌خورد. چوب‌های صیقل‌نیافته با ظاهری طبیعی،‌ شومینه‌ی هیزم‌سوز، دکور سنگی شومینه و قالیچه از پوست و موی حیوانات از المان‌های این سبک به‌شمار می‌روند.

۲. دوری از مدرنیته

در خانه‌ی روستایی یا روستیک نشانه‌هایی مانند اثاث مدرن، نورپردازی هندسی یا چوب‌های براق نمی‌بینیم. فلز، پلاستیک و الیاف مصنوعی در این سبک جایی ندارند. چوب‌ و سنگ به طبیعی‌ترین حالت خود به‌کار می‌روند و رگه‌ها و بافت اولیه‌ی خود را حفظ می‌کنند.

البته قرار نیست با انتخاب سبک روستیک در دکوراسیون داخلی، به‌کلی از ترند‌های روز دور بیفتیم. سبک روستیک با طراحی مدرن و ساده، کاملا امروزی به‌نظر می‌رسد.

۳. وسایل دست‌ساز

وسایل دست ساز

در این سبک اغلب از وسایل غیرکلیشه‌ای و خاص بهره‌ می‌بریم. البته به این معنی نیست که همه‌ی وسایل را خودمان تولید کنیم. اما در کنار لوازم آماده‌ای که از فروشگاه می‌خریم، لازم است خاص بودن وسایل و ظاهر طبیعی آن را درنظر بگیریم. خیلی‌ها با بازسازی میز ناهارخوری قدیمی یا وسایل چوبی دیگر،‌ راهی برای استفاده از اثاث قدیمی پیدا می کنند.

۴. وسایل بزرگ و سنگین

در خانه‌ای به سبک روستیک، میز ناهارخوری سنگین با پایه‌های پهن یا کاناپه‌های سنگین از چرم تیره به‌چشم‌مان می‌آید. برخلاف سبک‌های مدرن که ممکن است وسایل بسیار کم‌جا باشند.

بیشتر بخوانید:   یافتن سعادت در زندگی

۵. طراحی ساده

طراحی ساده

در این سبک، تاکید طراح بر جنس مواد به‌کار رفته است و کمتر درگیر طراحی می‌شویم. اغلب وسایل طراحی ساده‌ای دارند. با دیدن میز و صندلی از چوب صیقل‌نیافته با ضخامت سطح میز و پهنای پایه‌ها، بیشتر به بافت چوبی آنها توجه می‌کنیم و توقع طراحی خاصی در صندلی‌ها یا مبلمان نداریم.

۶. جنس مواد به‌کاررفته

چوب طبیعی و فرآوری نشده، سنگ‌های طبیعی و آجر از عناصر متداول در این سبک به‌حساب می‌آیند. ملافه‌ها از جنس کتان یا پنبه تهیه می‌شوند و مبل چرمی زیاد دیده می‌شود.

۷. انتخاب رنگ

انتخاب رنگ

رنگ‌های سبک روستیک بسیار نزدیک به رنگ‌های طبعیت انتخاب می‌شوند. رنگ خاکی نقش مهمی در طراحی روستیک دارد. اما رنگ‌های دیگری به خاکی اضافه می‌شوند تا گرمای بیشتری در محیط خانه داشته باشیم. رنگ‌هایی مانند سبز، قهوه‌ای تیره، خاکستری، رنگ چوب طبیعی، سفید، مسی و برنز.

تصور کنید خانه‌ای که کف‌پوش و تیرک‌های سقف آن از چوب است و بخشی از دیوار را چوب طبیعی پوشانده. اکنون با به‌کار گرفتن رنگ‌هایی مانند سبز و شکلاتی در انتخاب فرش، مبل، اکسسوری و روتختی روح تازه‌ای به خانه می‌بخشیم.

آیا سبک روستیک در دکوراسیون داخلی سرد و بی‌روح است؟

نباید تصور کنیم این سبک خشن و بدون لطافت است. در خانه‌های روستیک اغلب شومینه می‌بینیم که گرما و نور طبیعی به اتاق نشیمن می‌بخشد. سبد و ظرف‌های حصیری و چوبی، حس نوستالژیک قدیمی دارند. شال مبل و قالچه‌های دست‌بافت حس بودن در خانه‌ی دنج و راحت را زنده می‌کنند.

لازم است سبک کاملا روستیک انتخاب کنیم؟

سبک روستیک

در انتخاب دکوراسیون مجبور نیستیم کاملا به سبک روستیک وفادار باشیم. کافی‌ست حسا‌ب‌شده چیدمان را طراحی کنیم و حس طبیعی و ارگانیک خانه را حفظ کنیم. دنبال نقطه‌ی اشتراک بین سبک‌ها می‌گردیم و سبک‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم. برای مثال،‌ ویژگی‌های مشترک سبک روستیک و خانه‌ی روستایی، سادگی و راحتی‌ست. همین ویژگی‌ را در انتخاب همه‌ی وسایل درنظر می‌گیریم.

بیشتر بخوانید:   ایکیگای و اهمیت آن در زندگی

انتخاب سبک روستیک

اکنون که می‌دانیم سبک روستیک چیست و تصور کلی از این سبک داریم، ببینیم برای چه خانه‌های مناسب‌تر است. از آن‌جا که سبک روستیک برای فضای وسیع و پر از نور با چشم‌انداز دلچسب مناسب است، اغلب برای ویلا، خانه‌های ساحلی، هتل‌های ساحلی و جنگلی و خانه‌های با اتاق نشیمن بزرگ پیشنهاد می‌شود.

افرادی که به فضاهای طبیعی و حس‌وحال روستایی و قدیمی علاقه دارند، المان‌های این سبک را می‌پسندند. اکسسوری‌ها با الهام از طبیعت تهیه می‌شوند و لوازمی مانند شیرآلات،‌ ظاهری قدیمی و روستایی دارند. آیا سبک روستیک در دکوراسیون داخلی با سلیقه‌ی شما جور است؟