من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

خطر جدی گرمازدگی

گرمازدگی
گرمازدگی

دانستن علائم گرمازدگی برای هر کسی که در محیطی با دمای بالا کار می‌کند مهم است. این موضوع بیشتر شامل کسانی می‌شود که در فضای باز کار می‌کنند. افرادی که در محیط باز کار می‌کنند و یا زیر آفتاب به مدت طولانی ورزش‌های سنگین می‌کنند، در معرض خطر جدی گرمازدگی هستند، زیرا بیشترین موارد گرمازدگی در اثر فعالیت بدنی طولانی در فضای باز ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است راه‌های جلوگیری و درمان گرمازدگی در فصل تابستان را در این مقاله از سایت همراهتم بشناسیم.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم-گرمازدگی

گرمازدگی یکی از چندین بیماری مرتبط با گرما است و به عنوان شایع‌ترین بیماری تابستانی در نظر گرفته می‌شود. گرمازدگی برخلاف دیگر بیماری‌های این فصل، یک اورژانس پزشکی به حساب می‌آید که در صورت عدم درمان به موقع، می‌تواند منجر به مرگ یا حتی یک آسیب دائمی به فرد شود. تشخیص گرمازدگی اولین گام برای حفظ زندگی شخص گرمازده است.

علائم گرمازدگی به این صورت است:

افزایش دمای بدن

گرمازدگی معمولاً به صورت علامتی تشخیص داده می‌شود، اما مشخصه‌ی تعیین‌کننده‌ی این بیماری دمای بیش از 40 درجه‌ی سانتیگراد بدن است. در این دما، اندام‌های بدن در معرض آسیب جدی قرار دارند. موثرترین راه برای تأیید وجود گرمازدگی این است که از ابزارهای دماسنج استفاده شود. بهترین ابزار خوانش دما از بدن فرد گرمازده، دماسنج مقعدی‌ست که دقیق‌ترین دمای بدن فرد را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که تب را با گرمازدگی اشتباه نگیرید. تب توسط عملکردهای دفاعی بدن در پاسخ به عفونت یا بیماری ایجاد می‌شود، درحالی که گرمازدگی حاصل تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردهای تنظیم حرارت بدن است.

سرگیجه

این علامت معمولا قبل از شروع گرمازدگی واقعی بروز می‌کند، بنابراین باید به آن به عنوان یک علامت هشداردهنده توجه کرد. گرمازدگی منجر به نقص عملکرد ذهن می‌شود. تعریق بیش از حد یا حتی کمبود آن، نشان می‌دهد که بدن به شدت کم آب است و نمی‌تواند گرما را از طریق تعریق خارج کند. در این مرحله افزایش سریع دمای بدن اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای فرد کشنده باشد.

از دست دادن هوشیاری

با پیشرفت گرمازدگی، از دست رفتن هوشیاری فرد ممکن است اتفاق بیفتد. از دست دادن هوشیاری معمولاً نشان دهنده‌ی دمای بالای بدن است. متاسفانه در این شرایط فقدان هوشیاری می‌تواند درمان را دشوارتر کند.

بیشتر بخوانید:   راهنمای کامل برای انتخاب ضدآفتاب

در صورت وجود هر یک از این علائم، بسیار مهم است که فرد فوراً از محیط با دمای بالا خارج شود و تحت درمان قرار گیرد. از آنجایی که گرمازدگی یک وضعیت پزشکی اورژانسی است، باید فرد گرمازده را فورا به اورژانس رساند.

جلوگیری از گرمازدگی

جلوگیری-از-گرمازدگی

متاسفانه افراد زیادی در سراسر دنیا بر اثر گرمازدگی جان می‌دهند. با این حال مرگ تنها پیامد شدید گرمازدگی نیست. محققان مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو ده‌ها بیمار را که تحت تأثیر موج گرمای شیکاگو در سال 1995 قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که حتی زمانی که بیماران به طور کامل از گرمازدگی بهبود می‌یابند، بدن‌شان حتی تا سال‌ها بعد به شدت تحت تأثیر این دوره قرار می‌گیرد. آنها متوجه شدند که حدود نیمی از بیماران مورد مطالعه در سال بعد جان خود را از دست دادند و بسیاری دیگر دچار اختلالات عملکردی شدید شدند که مربوط به گرمازدگی بود.

به طور خلاصه، پیشگیری از گرمازدگی محدود به حفظ جان فرد مبتلا نمی‌شود، باید حفظ کیفیت زندگی بیمار در طولانی مدت نیز مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل پیشگیری بهترین راه درمان است. مدیران و کارفرمایان در محل کار و مربیان تیم‌های ورزشی می‌توانند با انجام موارد زیر احتمال گرمازدگی را به حداقل برسانند:

بدانید چه زمانی هوا خیلی گرم است

بزرگترین اشتباهی که مردم، مدیران و مربیان مرتکب می‌شوند این است که گرما و رطوبت هوا را جدی نمی‌گیرند. با افزایش دما، احتمال گرمازدگی افزایش می‌یابد. توجه داشته باشی که چک کردن دماسنج نیز کافی نیست، زیرا رطوبت بالا می‌تواند شاخص گرما یا دمای حقیقی هوا را در فضای باز، تا حد زیادی افزایش دهد. در یک روز مرطوب، شاخص‌های گرما می‌تواند تا چند درجه گرم‌تر از دمای ذکر شده باشد.  هنگامی که دما به این اندازه گرم می‌شود، توصیه می‌کنیم فعالیت در بیرون را تا حد امکان کاهش دهید.

استراحت اجباری

اگر کار یا تمرین نمی‌تواند به داخل خانه آورده شود، باید از کارگران خواسته شود که هر ساعت مدت زمان مشخصی استراحت کنند. به عنوان مثال، اگر دمای خارج از خانه بیش از 38 درجه باشد، کارگران باید حداقل 20 دقیقه در هر ساعت و در حالت ایده‌آل در داخل استراحت کنند. با افزایش دما، دوره‌های استراحت باید طولانی‌تر شود و کارگران تحت نظر باشند تا اطمینان حاصل شود که زمان استراحت کافی دارند.

بیشتر بخوانید:   چگونه از گرمازدگی در تابستان جلوگیری کنیم؟

لباس مناسب

می‌توان با پوشیدن یک لباس تابستانی نازک تا حدی این مشکل را برطرف کرد. این موضوع شامل لباس‌های سبک نیز می‌شود که امکان تهویه‌ی بهتر را فراهم می‌کند، لباس‌هایی با رنگ روشن که نور خورشید را جذب نمی‌کنند و کلا‌ه‌های لبه پهن‌تر که مانع از رسیدن نور خورشید به صورت و گردن می‌شود، توصیه‌ی ما در این روزهای گرم و آفتابی‌ست.

دسترسی به مایعات آب‌رسانی

کم آبی عامل گرمازدگی

کم آبی یکی از ویژگی‌های رایج گرمازدگی‌ست که نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که از آن رنج می‌برند، قبل از بروز علائم به اندازه‌ی کافی آب نمی‌خوردند. مشکل اینجا‌ست که بیشتر مردم تا زمانی که تشنه نشوند آب نمی‌خورند، اما تشنگی معیاری ناکافی برای تعیین زمانی‌ست که شخص مایعات زیادی از دست داده است. به همین دلیل، نوشیدنی‌ها باید همیشه در دسترس باشد تا فرد تشویق شود که به طور منظم آب بدن خود را تامین کند، حتی زمانی که تشنه نیست.

اگر کارگاه‌ها، تیم‌های ورزشی و همه‌ی افرادی که بیرون از منزل یا دفتر کار مشغول هستند، به طور جدی از این روش‌های پیشگیری استفاده کنند، احتمال ابتلا به گرمازدگی بسیار کم خواهد بود. با این حال اگر فردی مشکوک به گرمازدگی باشد، درمان آن باید جدی گرفته شود. هدف از درمان کاهش دمای بدن بیمار به 38 درجه‌ی سانتی‌گراد در سریع ترین زمان ممکن است. در این دما بعید است که بیمار به دلیل گرمازدگی آسیب بیشتری را تجربه کند.

دو روش درمان خانگی گرمازدگی به شما کمک می‌کند پیش از مراجعه به اورژانس به فرد گرمازده کمک کنید.

حمام آب سرد

دوش سرد می‌تواند دمای بدن را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد. اگر فرد گرمازده به‌هوش باشد و تعادل داشته باشد، این روش ساده‌ترین و سریعترین روشی‌ست که به شما توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:   آیا پروبیوتیک‌ها به مدیریت یائسگی کمک می‌کنند؟

آب‌پاشی و کمپرس یخ

اگر فرد گرمازده هوشیاری خود را از دست داده باشد یا به حمام دسترسی نداشته باشد، می‌توان با آب‌پاشی به سر و صورت او، دمای‌بدنش را تا حد قابل توجهی کاهش داد. کمپرس سرد یا قرار دادن پاها در یک لگن آب سر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

انتقال فرد به جای خنک‌تر

در وضعیتی که فرد دچار گرمازدگی شده است، مهم‌ترین کار این است که او را به جایی با دمای پایین‌تر انتقال دهید. حتی زیر سایه بودن هم می‌تواند تا حدی مفید باشد.

استفاده از روغن‌های طبیعی

روغن‌های-طبیعی

اگر شدت گرمازدگی کم باشد استفاده از روغن‌های طبیعی مانند نعناع، روغن اسطوخودوس، روغن زیتون یا روغن در پشت گردن، کف دست و داخل مچ می‌تواند دمای بدن فرد را کاهش دهد.

آب گشنیز

برای رفع گرمازدگی می‌توان از آب گشنیز هم استفاده کرد. گشنیز گیاهی خنک‌کننده است که علائم گرمازدگی را کاهش می‌دهد.

سرکه

سرکه برای الکترولیت‌های از دست رفته‌ی بدن بسیار مناسب هست. هرچه شدت گرمازدگی فرد بیشتر باشد، الکترولیت‌های بیشتری را از دست می‌دهد ودرنتیجه عملکرد‌های مختلف بدن، مانند عملکرد صحیح عصب و عضله، حفظ تعادل اسید و باز بدن و همچنین رطوبت بدن دچار اختلال می‌شود. در نوشیدنی فرد گرمازده کمی سرکه بریزید تا به سرعت دمای بدنش کاهش پیدا کند.

گرمازدگی می‌تواند یک قاتل باشد. در موارد خفیف می‌تواند فرد مبتلا را تا آخر عمر در وضعیت بدی قرار دهد. برای تضمین سلامت اشخاصی که زیر آفتاب کار می‌کنند، کارفرمایان باید گرمازدگی را جدی بگیرند.

جلوگیری از گرمازدگی ورزشکاران بسیار مهم است. فعالیت بدنی سنگین زیر آفتاب و در هوای گرم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین چنین افرادی برای جلوگیری از گرمازدگی لازم است تا جایی که امکان دارد آب یا هر نوشیدنی مفیدی بنوشند و هر چند ساعت به سایه پناه ببرند و کمی استراحت کنند.