من همراهتم! حال خوب را با مشاوره از ما تجربه کن

بالاخره لبنیات بخوریم یا نه؟

مصرف لبنیات
لبنیات مصرف کنیم یا نه

امروزه شهرت غذایی لبنیات به اندازه‌ی حداقل یک لیوان شیر کاملا روشن است. برای بسیاری از افراد، ساده‌ترین راه برای دریافت کلسیم، ویتامین D و پروتئین مورد نیاز برای حفظ سلامت قلب، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، لبنیات است. اما شهرت غذایی یک چیز است و مفید بودن چیز دیگری. ما سال‌ها درمورد فواید لبنیات شنیده‌ایم درحالی‌که هیچ منبعی از عواقب آن برای ما نگفته‌است. در این مقاله از سایت همراهتم قصد داریم بدانیم لبنیات بخوریم یا نه؟

ما از کودکی بارها و بارها از دهان همه شنیده‌ایم که شیر بخورید. به تازگی این را هم بسیار می‌شنویم که لبنیات یک سری ضررها هم برای بدن دارد. در این مقاله سعی داریم مطالعاتی را یادآور شویم که نشان می‌دهند لبنیات در کنار فواید خود، مضراتی هم دارند و تنها منابع مواد پروتئینی، ویتامینD و کلسیم موجود در طبیعت نیستند. به علاوه قصد ما این نیست که بگوییم لبنیات بخوریم یا نه. بلکه این نوشته تنها یک مشاهده از بررسی‌های علمی و یادآوری‌ست و نه یک تحقیق یا مطالعه‌ی علمی.

چربی اشباع شده و بیماری قلبی

شیر و سایر محصولات لبنی منابع اصلی چربی اشباع شده و عامل انسداد عروق در رژیم غذایی هستند. محصولات لبنی حاوی کلسترول هستند. رژیم‌های غذایی سرشار از چربی، چربی اشباع شده وسلا کلسترول، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. پنیر در زمره‌ی چرب‌ترین محصول لبنی قرار دارد، پنیرهای معمولی 70 درصد چربی دارند.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز

نوزادان و کودکان آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که لاکتوز، قند موجود در شیر مادر و شیر گاو را تجزیه می‌کند، اما با بزرگ شدن‌مان، بسیاری از ما این قابلیت را از دست می‌دهیم. مساله‌ی عدم تحمل لاکتوز در بین بزرگسالان بسیار رایج است. حدود 74 درصد از آمریکایی‌های آسیایی، 74 درصد از بومیان آمریکا، 70 درصد از آمریکایی‌های آفریقایی تبار، 53 درصد از آمریکایی‌های مکزیکی‌الاصل و 15 درصد از قفقازی‌ها توانایی تجزیه‌ی لاکتوز را ندارند. این افراد پس از مصرف شیر از ناراحتی معده، اسهال و گاز معده رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید:   تمرین تنفسی 4-7-8 چیست و چه فوایدی دارد؟

سلامت استخوان

تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات لبنی فواید کمی برای سلامت استخوان دارند یا هیچ فایده‌ی خاصی ندارند. بر اساس تجزیه و تحلیل منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا، اکثر مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات و نشکستن استخوان‌ها نشان نمی‌دهند. محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که محصولات لبنی و کلسیم از شکستگی‌های ناگهانی استخوانی جلوگیری نمی‌کنند. حتی مطالعه‌ی دیگری که روی بیش از 96000 نفر انجام شد، نشان داد که هر چه مردان در دوران نوجوانی شیر بیشتری مصرف کنند، شکستگی‌های استخوانی آنها در بزرگسالی بیشتر می‌شود.

سرطان سینه

سرطان سینه

تحقیقات محتوای چربی و هورمون‌های موجود در شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی را با سرطان سینه مرتبط دانسته است. یک مطالعه روی تقریباً ده هزار نفر زن نشان داد کسانی که رژیم‌های غذایی کم‌چرب مصرف می‌کنند، 23 درصد کمتر در معرض خطر عود سرطان سینه هستند. آنها همچنین 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند.

یک مطالعه در سال 2017 توسط مؤسسه‌ی ملی سرطان آمریکا انجام شد و رژیم غذایی زنان مبتلا به سرطان سینه را با زنان بدون سرطان سینه مقایسه کرد. این بررسی نشان داد افرادی که بیشتر پنیرهای چدار و خامه‌ای مصرف می‌کنند، 53 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. مطالعه‌ی اپیدمیولوژی (همه‌گیر‌شناسی) زندگی پس از سرطان نشان داد که در بین زنانی که قبلاً در آنها سرطان سینه تشخیص داده شده بود، آنهایی که روزانه یک یا چند وعده‌ی لبنیات پرچرب (مانند پنیر، بستنی، شیر کامل) مصرف می‌کردند، 49 درصد بیشتر از سرطان سینه مرگ و میر داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:   چیزهایی از بوتاکس که نمی‌دانستید

تحقیقاتی که توسط مؤسسه‌ی ملی سرطان، مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا و صندوق تحقیقات سرطان جهانی انجام شد، نشان داد زنانی که روزانه 4/1 تا 3/1 فنجان شیر گاو مصرف می‌کنند، 30 درصد شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. یک فنجان در روز خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 50 درصد افزایش می‌دهد و 2 تا 3 فنجان با افزایش 80 درصدی احتمال ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

سرطان پروستات

بر اساس یک متاآنالیز که در 32 مطالعه انجام شد، مصرف زیاد محصولات لبنی از جمله شیر کامل و کم چرب خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ی دیگری، مردانی که سه وعده یا بیشتر لبنیات در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده لبنیات مصرف می‌کردند، 41 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات بودند.

سلامت استخوان

کلسیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که به قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کند. استخوان‌های ما دائماً در حال بازسازی هستند، بنابراین مصرف مقدار کافی ماده‌ی معدنی برای بدن ضروری‌ست. اما این تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف محصولات لبنی فواید آنچنانی برای بدن ندارند. درواقع می‌توان گفت دربرابر ضرری که برای بدن دارند، سود قابل توجهی هم ندارند.

مصرف شیر به‌خودی خود ضرری برای بدن ندارد. لبنیات هم مانند هر ماده‌ی غذایی باید به اندازه و به‌طور صحیح مصرف شود. بنابراین اگر ممنوعیت مصرف لبنیات ندارید و بیماری خاصی ندارید که امکان و اجازه‌ی مصرف لبنیات را به شما نمی‌دهد، بهتر است به توصیه‌هایی که از کودکی شنیده‌ایم اطمینان کنید و همچنان مصرف صحیح لبنیات را ادامه دهید.